allt-om-inget

Alla inlägg under februari 2011

Av Sussi - 18 februari 2011 20:00

                 


Men alltså.. Ingen vett och reson har man!

Istället för att blogga, som jag troget brukar göra varje kväll gjorde

jag något helt annat igårkväll istället!!

För vet ni, jag upptäckte att det fanns ett liv utanför datorn!

Jo, det gör det.. Jag lovar.. ;)


  


Igår passade jag på att träffa mina båda närmaste vänner på en bit mat. Det är nog inte så svårt att gissa vart vi träffades!?

Ena kompisen hade sin son med sig och han älskar Ikeas köttbullar så att gå någon annanstans var inte att tänka på..

Inga probem för oss vuxna, det går ju liksom lika bra att pladdra där som på vilket annat ställe som helst ;)

Lite stolt är jag dock. Jag plöjde igenom hela ljusavdelningen på Ikea utan att köpa ett enda ljus eller ljushållare!

Joråsåatt.. ;)

Men ni kan vänta lite med applåderna, för lika duktig var jag inte när jag gick in på Ellos och Haléns hemsidor för att kika lite..


        

        

      


Mindre har jag fått för 1100 kr förrut!

Fast jag inser ju nu, när jag ser bilderna på vilka kläder jag beställt att

det inte skulle skada med en liten färgklick i garderoben ;)

Jaha ja.. Då var det väl inget mer att göra än att gå och sätta sig vid brevlådan och vänta då.. ;)







Av Sussi - 16 februari 2011 19:00

        


Det visste ni inta va, att det var en Internationell firardag idag?

Det här SMS:et fick jag på eftermiddagen av min kära kluriga sambo..

-"Idag är det internationella pizzaätar dagen. Då köper alla sambos

som slutar senast pizza till sin älskade. Om detta inte uppfylls kommer

inte sambon hemma att bjuda på nåt vänligt mottagande. Puss"

Jag tror nog dom flesta av er räknat ut att det är jag som är sambon

som slutar senast..


  


Ja men då så!

Fira Internationella pizzaätardagen måste man ju bara göra! Det är ju nästan lika självklart som att man äter semla på fettisdagen!!

Dessutom så var det mycket trevligare att få en puss och ett leende

när man kom hem än en sur min ;)


(Vad och än du gör, så läs inte gårdagens inlägg!!)

Nya tag i morrn igen då alltså.. ;)


Av Sussi - 15 februari 2011 18:30

                          


När jag såg den så var jag bara tvungen att prova..

Fast jag inte ens ska äta godis!!


  


Jag måste säga att den smakade lite godare än vad den luktade!

Så håller man för näsan så går den fin fint att äta ;)

Förrutom den kexchokladen försöker jag hålla mig från godis i veckorna.


  


Förrutom att ta mindre portioner och ta lite nyttigare mat har jag varit duktig och börjat bytt ut kvällsmålet mån - tors mot soppa och hårt

bröd (tack, tack för applåderna ;)) i hopp om att några kilon ska lämna mig. Gärna på en gång!! ;)

Det är lite si och så att ha en extra pusch-up bh i form av bilringar när man sitter ner. Det skulle vara trevligt att slippa bada i vassen i sommar ;)



  


Se men inte röra! ;)



Av Sussi - 14 februari 2011 19:30

  


Nämen, vad har hänt med Doris ben!?

Är det nya modet tro?? ;)


  


Samtidigt som det var den årliga vaccinationen så passade sambon på att få en ordentlig besiktning av Doris. Vi vet redan att gammeltanten

lider av artros men hur mådde resten av henne..?

Sånt här gör en alltid lite nervös men den här gången behövde vi inte

vara det för det såg så fint ut så. Både hjärta, lungor och lever var som hos en ungvovves ;)

När sambon ändå var ledig och hade lite tid över så passade han på att åka till Ikea för att inhandla lite smått och gott..

Ja, ni hörde rätt!!

En ensam karl och han strosade runt på Ikea på sin lediga dag! ;)

När jag pratade med honom innan besöket så påminde jag lite fint om att Ikea faktiskt säljer ljus och sånt! ;)

Och tamejtusan..


  


  


Han kan han med..

Bra uppfostrad skulle jag vilja säga!! ;)



Av Sussi - 13 februari 2011 16:30

                    


Här har vi varit i ett helt härligt dygn!

Dom flesta som någon gång åkt Eckerölinjen känner nog igen det.

Hotellet ligger precis ovanför Eckerölinjens terminal..


 


Inget fel på utsikten, kan jag säga :)


  


Rummet var ganska litet men ändå väldigt gemytligt! Om man ska vara

ärlig så spelade det inte någon större roll för det var inte precis på hotellrummet man höll hus..


  


Inte mer än för att skåla in besöket och för att sova ;)

I "alla hjärtansdagpaketet" vi tog ingick bl a bubbelvin och choklad!


  


Direkt när vi kom dukades det upp en kaffebuffé med..


  


Hmm.. Hur lätt var det att bara smaka en sort!

Rent ut sagt omöjligt, så jag provade det mesta ;)


  


Precis så där lagom jäst av all choklad och fikabröd som ingick i paketet var det dags att slänga på sig bikinin.

Badrocken och tofflorna fick man behålla efteråt!


  


Mitt favoritställe på hela spa`t. Här kunde jag sitta hur länge som helst och titta ut över snön och vattnet. Underbart skönt! Men jag fick slita

mig en stund för att få en massage.

Jag led inte allt för mycket ;)


Även en trerättersmiddag ingick..


        


För mig var det här en förstagångsupplevelse. Jag har aldrig varit på

spa tidigare och inte heller fått någon massage förrutom ansiktsmassage.

Säkert 2 kilo tyngre är jag ändå helt salig. Vilket njutningsfullt och avslappnat dygn vi har haft. Det är dyrt men värt varenda krona! :)


Det var rätt komiskt, precis när jag sa till sambon att jag kan skämma ut mig och fota lite här och där för det är ändå ingen som känner mig här!

Vips så dök en av mina nya jobbarkollegor upp! Vad är oddsen att vi valt precis samma spahelg och ingen av oss visste att den andre skulle dit.

Nu jobbar inte vi på samma avdelning men ändå..

Fast det stoppade inte mig. Fotade gjorde jag ändå ;)


För Doris blev det inget spa. För vår del hade det gått bra att ha henne med oss men jag tror inte dom andra hade blivit så glada över hundhåren i avsvalkningspoolen eller bubbelbadet ;)

Hon har blivit bortskämd hos en tjej som jobbar på hunddagis istället..

Vad passar inte bättre än att avsluta helgen med ännu mer godsaker.

Hos "mommo" och "moffa" bjöds det på fika för både oss och vovve!

Som tur var så slapp jag och sambon grisöra.. ;)


  




Av Sussi - 11 februari 2011 20:00

  


Efter att ha pulsat i snö som gick upp över knäna fram till bilen i morse

var jag otroligt glad över att jag hade fyrhjusldrift när färden till jobbet inleddes. Det blåste halvt storm och det var upp till 40-50 cm snö på

dom ställena som det blåste igen på, vilket var många! 

Grannen som åkte framför mig på vår lilla väg var däremot inte lika glad över att han inte hade fyrhjusldrift. Han körde fast! Det var ett äventyr att försöka få loss honom, kan jag säga! För inte hade han vett att köra fast där man enkelt bara kunde dra loss honom inte.. ;)

Men skam den som ger sig. Efter ca 15-20 min kunde även han fortsätta sin färd mot sitt jobb..

Jag hade ju så klart fixat håret på morgonen, vilket var totalt onödigt.

Jag såg ut som en dränkt katt när jag klev in på jobbet.

Luvan jag hade på mig liksom blåste av hela tiden ;)


Den här fredagen är det tema gott, enkelt och nutningsfullt som gäller..


  


Till middag, Maxhamburgare = Gott :)


  


Jag behövde inte ens öppna en ny flaska vin, utan bara hålla glaset

under baginboxen som redan var öppen = Enkelt ;)

Massvis med ljus tända och Let´s Dance på tv:n = njutningsfullt!

Men njuta får jag inte göra allt för länge för ikväll måste det packas..

Bikini check

finmiddagsstass check

ombyte check

glatt humör check

och självklart så måste ju lite ljus med ;)


 


I helgen kommer jag och sambon njuta kungligt på SPA minsann!

Vi bokade ett "alla hjärtans dag" paket och nu är det äntligen dags :)

Det ska simmas, badas bubbelpool, bastas, få helkroppsmassager och ätas en lyxig 3-rättersmiddag! Ja, okej då.. Säkerligen kommer nog ett

glas vin eller två slinka ner med ;)


     




Av Sussi - 10 februari 2011 19:30

  


Men hörrni.. Nu har det kommit ännu mer av det där onödiga vita!


   


Det känns som om den här vintern aldrig kommer ta slut!

Ända sen mitten av november någongång har det varit massvis med

snö här. Man skulle ju kunna tro att det var uppe i Norrland man bodde ;)

Vägen hem från jobbet gick lite skumpigt idag!

När E4:an ser ut så här så är man inte så tuff på gasen..


      


Ca 70-80 km/h gick det i vilket var alldeles lagom.

Men jag förundras över hur många det är som verkar ha såååå bra däck! Det bara svischar förbi bilar i vänsterfilen..

Inte konstigt att det händer lite olyckor här och där..

Jag tog det lugnt och lyckades ta mig hem, trots att plogbilarna verkade vara spårlöst försvunna! I alla fall fram till jag svängde in på vår lilla landsväg. Där var det plogat minsann. Rätt komiskt när det hinns med

att ploga den före en stor väg som E4:an!

Så där jag. Då var dagens gnäll färdigt ;)    

Nu över till något helt annat..


En aktiveringsbräda är jättebra att ha!

Den kan man ju ha till så mycket..


  


Man kan ha den som huvudkudde..


  


Jo då.. Det ser ju jätteskönt ut!! ;)


  


Eller varför inte bara strejka en stund och hoppas på att matte ska

komma och öppna luckorna åt henne..



Eller varför inte testa med att slicka upp luckorna..


 `


Alla sätt är bra utom dom dåliga..

Fast det mest effektiva var trots allt att använda tassarna. Till slut

faller även poletten ner hos en blondin som Doris ;) 





  

Av Sussi - 8 februari 2011 20:00

           


Jag tycker ändå att det var väldigt taskig tajming av sambon att åka till Malmö för att hålla i en kurs just nu! Tisdag, onsdag ska han vara borta! Nu skulle man ju kunna tro att den taskiga tajmingen berodde på ovädret han skulle bege sig till, men det är inte det jag syftar på nu (i alla fall inte nu när jag vet att flygresan gick fin fint ;))! Han kunde ju ändå ha valt några andra dagar.. Då det inte öst ner snö här hemma t ex! ;)


  


Så det var bara att ge sig på snöskottandet direkt när man kom hem

från jobbet, innan man tog kvällspromenaden med Doris (som jag också brukar slippa eftersom jag tar morgonprommisen)


  


Till och med Doris börjar bli less på allt det här vita nu..

Men det är inte bara snöskottandet och promenaden med Doris som 

gör att jag märker att inte sambon är där han brukar vara..

När jag kom hem från jobbet, var det inget brasvarmt hem som mötte

mig! Ingen matdoft som slår mot en när man öppnar dörren..


  


Så "dinner is served" ;)

Snabbt, enkelt och gott! Man får passa på att äta sånt här till middag

nu. För sambon håller inte med om att te och mackor är middag!  
Jag tycker allt som gör en mätt kan räknas som middag ;)

Sammanfattningsvis kan man säga att man missar inte kon förrän båset

är tomt! Det är nog bra att han åker hemifrån lite ibland så man får upptäcka vilket guldkorn man har egentligen! :)


Appropå middag så var det ganska många som var lite nyfikna på receptet på Tex-Mex tårtan vi gjorde i fredags, vilket jag kan förstå. Den var supergod så självklart ska ni få chansen att njuta av den ni med..


  


TEX MEX TÅRTA.


jag använde mig av en förpacknig runda polarkakor. Den modell som är lika stor som en tårtbotten.


Köttfärsröra:
400 g nötfärs
smör att steka i
1 rödlök
1 köttbuljongtärning
2 msk chilisås
1 påse tacokrydda,
1 1/2 dl majskorn


FYLLNING 1
100 g philadelphiaost
halva mängden köttfärsröra
1 röd paprika


FYLNING 2
2 dl creme fraiche
1 dl hackade gröna oliver
2 msk chilisås
 2 dl riven ost


TOPPING
100g philadelphiaost 
resterande köttfärsröra
1 orange paprika
1/2 dl gröna oliver
nachochips till garnering runt om
2-3 dl riven ost


UGN: 225 grader,


Gör så här:
1.Köttfärsröran:
Skala och hacka löken.
2.Bryn köttfärsen i matfettet i en stor stekpanna.Tillsätt löken och

låt den fräsa med.
3.Smula ned buljongtärningen.Tillsätt chilisås,tacokrydda och vatten

enligt anv, på påsen.Tillsätt till sist majskornen.Låt puttra en stund.
4.Lägg ut en polarkaksbotten och smöra den.
5.FYLLNING 1:
Bred över mjukosten och täck med halva mängden köttröra.

Tärna paprikan och strö över.
6.Lägg på nästa botten.
7.FYLLNING 2:
Blanda creme fraiche,hackade oliver,chilisås och ost. Bred ut detta.
8. TOPPING:
Lägg på den sista bottnen och bred ut mjukosten över och även på kanterna runt om.
Bred över resterande köttröra.
9.Kärna ur och skiva paprikan tunt, halvera oliverna. Lägg oliver och paprika i ett dekorativt mönster ovanpå köttfärsröran.
Tryck fast nachochips runt om kanterna.
10. Strö över riven ost och gratinera tills osten smält och fått fin färg,

ca. 15 min.



Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards