allt-om-inget

Alla inlägg under januari 2011

Av Sussi - 21 januari 2011 18:45

        


Nu har mina första två veckor gått! Än är jag hyfsat pigg faktiskt!

Jag trodde nog jag skulle vara mycket tröttare..

Nu vet jag lite mer om min nya arbetsplats! Dom har en hel del bra förmåner. Bl a får vi färsk frukt i korgar två dagar i veckan, varje fredagsmorgon bjuder företaget på frukost och då försöker dom flesta

av personalen att äta tillsammans men bästa av allt är att alla på företaget är indelade i fyra grupper. Varje kvartal planerar en av

grupperna något skoj som alla på företaget kommer få vara med på.

Lite hemlighetsmakeri förekommer förstås ;)

Det ska bli kul att se vad det blir nästa gång. Planeringarna är tydligen

i full gång. Som ni hör så trivs jag fin fint! :)

Lite mycket att lära sig bara..


Doris löper som sagt var nu och då får inte hon vara på hunddagis.

Det är inte vidare kul att ligga hemma själv så när vi kommer hem måste det sysselsättas. Hon meddelar väldigt tydligt att det är dags för det då ;)


  


En enkel sak man kan göra är att fylla ett pappersrör (t ex en tom toarulle) med lite godis, tejpa ändarna med papperstejp. Desto mer

man använder desto svårare är det att ta sig in i det.


  


Ett tag har hon att göra i alla fall! Sen skadar det inte att det är godis

i belöning för slitet hon lägger ner :)

Nu hade jag tyvärr inte några nytagna bilder så ni får hålla tillgodo med

en bild från i julas. Men herregud liksom!! ;)


Av Sussi - 20 januari 2011 20:30

   


Nyss hemkommen från en biltur fram och tillbaka från Hägersten!

Innan vi åkte dit såg det ut så här på vår garageuppfart..


  


Två gråa bilar.. En Toyota Rav 4 och en Golf GTI. Efter vi kommer hem, parkerar och stiger ur bilarna ser det helt plötsligt ut så här!?


    


Jag kan säga att hemresan var betydligt bekvämare än ditresan!

Varför köpa bara en Honda CRV när vi kan köpa två!! Nu återstår bara 

den stora frågan.. Vem är det som härmar vem egentligen?? ;)

En sak vet jag däremot.. Det här var ett av dom dyraste spontanköp

jag någonsin gjort. I tisdagskväll tittade vi på bilaran och nu på torsdagskvällen är dom våra! Nu är det bara att hålla tummarna att det kommer att vara bra bilar. Än så länge är vi MYCKET nöjda i alla fall :)

Av Sussi - 19 januari 2011 19:00

  


Jag hade riktig panik här en morgon! Jag brukar koppla loss hemnyckeln från nyckelknippan då jag inte tar handväskan med mig vilket jag aldrig brukar göra när jag går på prommis med Doris.

Den detaljen känns mindre viktig då ;)

Problemet är att när man gör det är det nåt ganska litet man ska hålla reda på! Och nu är det ju mig vi pratar om.. ;)

Jag vet att jag låste dörren och att jag låste upp den när jag kom hem. Jag brukar alltid lägga den på skohyllan innanför dörren! Men där låg den minsann inte när jag skulle iväg till jobbet efter att jag duschat och gjort mig iordning. Jag letade igenom varenda jackficka. Lyfte på saker och sprang omkring som en yr höna i panik.

Tiden gick och gick..

Det började bli lite panik! Man ville ju inte bli sen till nya jobbet.

Då fick jag idén att öppna dörren och titta..

Jag kunde väl inte ha..??


  


Jojomensan..

Där satt den lille nyckeln. Fast jag vet inte hur mycket nytta det egentligen gjorde att jag låste dörren för att jag inte ville att någon

skulle ta sig in medans jag stod i duschen!? ;)


 


Men hörrni.. Någon mer som tycker det ska bli vår snart?? ;) 

Av Sussi - 18 januari 2011 21:00

     


Jaha.. Då var hon igång igen då! ;)


  


När man hittar gardinkappor, blockljus och stora teljus för bara 100 kr

för hela kalaset så kan man ju inte stå emot. Än så länge har jag kvar julgardinerna i vardagsrummet. Orken har inte riktig infunnit sig än.

Nu när jag köpt nya kanske viljan tar över och gardinerna blir bytta! Förhoppningsvis? ;)


Jag har gått och småkikat lite på en överbliven julgrupp på vår lokala

Ica butik ett tag. Jag har tyckt den varit lite dyr men nu valde jag att strunta i priset och köpa den ändå. 179 kr ville dom ha för den. Jag påpekade lite i kassan att växterna och blommorna inte var i bästa trim och vips så hade kassörskan dragit av 100 kr på priset!!


   


Då fanns det ingen tvekan längre. Det var bara att tacka och ta emot!

Tar man bara bort kulorna så ser gruppen inte så himla julig ut längre..  

79 kr var den ju helt klart värd :) 

Av Sussi - 17 januari 2011 19:15

     


Den otroligt händelsefulla helgen avslutades med en söndag i filmens tecken. En kompis och hennes dotter kom över för att titta på lite film. Den första vi såg var Undermind.


  


Handling:

Uppstickaren Nevil Dweks prisbelönade regidebut är en nervkittlande thriller om advokaten Derrick Hall som lever lyxliv med en stor förmögenhet och snygg flickvän. Men när han plötsligt kastas in i ett parallellt universum byter han liv med sitt alter ego Zane Waye, en småfifflande musiker med en kriminell bror. För snobben Derrick ser sunklivet ut att bli en mardröm, medan streetsmarta Zane snabbt finner sig i sin nya behagliga situation. Och ju längre Derrick kommer ifrån sitt eget jag, desto svårare blir det att hitta tillbaks...


Den tittade vi hela 40 min på innan vi valde en ny film. Handlingen låter bra mycket mer spännande än vad filmen verkligen var..

 

Andra filmen var lite bättre..


  


Handling:

Kirk är en helt vanlig kille som knappt tror det är sant när den framgångsrika och fantastiska snyggingen Molly faller för just honom.

Hans besserwisser-kompisar, hans knäppa familj och hans hemska ex-flickvän är precis lika chockade. Se vad som händer i den här galna komedin när Kirk gör allt han kan - och lite till - för att få förhållandet

att fungera och bevisa att Molly inte är för snygg för honom.


Den tittade vi i alla fall klart på. Men som med många Amerikanska komedier kan det lätt bli lite löjligt. Men trots några löjliga och överdrivna scener bjöd den på några skratt här och där..


Men höjdpunkten på hela dagen var kvällens spontana biobesök!

Vi passade på att bege oss ner på stan för att se The Tourist.

En film jag har varit nyfiken på väldigt länge..



Handling:

Under en improviserad resa till Europa för att laga ett brustet hjärta, snubblar Frank oväntat in i ett flirtigt möte med Elise, en extraordinär kvinna som medvetet har korsat hans väg. Med de hisnande vackra Venedig och Paris som bakgrund, utvecklas deras romans snabbt och omedvetet och snart befinner de sig i en dödligt katt och råtta lek.


Det var så uppfriskande att se Johnny Depp i en "vanlig" roll.

Han har gjort så mycket konstigt på senaste tiden. Även om personkemin dom emellan inte fungerade superbra (enligt mitt tycke i alla fall) så är dom ändå så pass bra skådespelare så man hade överseende med det. Slutet var lite lätt att räkna ut det med men det gör inget för filmen var bra ändå! :)

 

Och film kan man ju inte titta på utan att äta och dricka något..


  


Vi öppnade lite försiktigt med saft, choklad, nötter och popcorn till första filmen. På dom 40 min innan vi stängde av och böt film hann vi nästan få

i oss allt. Popcornen tog slut ganska fort i alla fall..

Så till andra filmen var det dags att plocka fram det tunga artilleriet..


  


Jajemen.. Då åkte grillchipsen fram! ;)


  


Och bara ca 2 timmar senare var det dags för smågodis och läsk!

Mätt? O JA!!

Middag? Nehe du, det behövde jag aldrig någon.. ;)

Och det konstigaste är att man är så förvånad att kläderna verkar

krympa när dom hänger i garderoben! ;)

Av Sussi - 16 januari 2011 08:45

  


Vad skönt det var med en sovmorgon på lördagsmorgonen. Inte förrän närmare 10 begav vi oss upp ur den varma sköna sängen! En snabb

frukost intogs och sen var det dags att åka och titta på en bil sambon

var lite intresserad av. Det blev inget köp igår men intresset finns!

Man får skynda långsamt, det är en hel del pengar det rör sig om trots

allt. Efter biltittandet var det bara att hoppa in i duschen för att

förbereda sig inför lördagskvällens bravader..

Men först lite mat!


  


Vi smet in på den Italienska restaurangen Al Forno och tog oss en

varsin pastatallrik när vi ändå var inne i stan..

Och nu tillbaka till lördagskvällens bravader..


   


Vi var ett blandat gäng med killar och tjejer men vi tjejer dominerade finalerna totalt. Ingen av karlarna tog sig ens till final och då spelade

vi två omgångar. En hedersvärd andraplats blev det för mig i första omgången. Den får man allt vara nöjd med :)


  


Doris låg mest och sov under kvällen. Ingen vidare maskot där direkt ;)

Stackars liten Doris har börjat löpa! Om du frågar henne är det väääldigt synd om henne nu!!

Men jag tycker hon är riktigt tjusig i sin trosa jag ;)


 


Kvällen avslutades med Guitarrhero men det lämnade jag till proffsen!

Tv-spel är inget för mig. Jag slår bara knut på mig själv och stressar upp mig alldeles för mycket när jag försöker. Rent ut sagt får jag lite panik! ;)

Jag håller mig till sällskapsspel man kan lägga ut på ett bord istället ;) 


Som ni märker så gick lördagen åt i ett nafs. Fullt ös från sovmorgon till natt. Inte hann jag med någon blogg men det tar jag igen idag istället :)


Av Sussi - 14 januari 2011 19:00


Det är ju skoj när chaufförerna vill visa mig som ska bli en av deras transportledare, vilket variationsrikt jobb dom har! Vilka oförutsedda

saker som kan inträffa och så.. ;)


  


Jag kan säga att chauffören jag åkte med i torsdags var måttligt road ;)

Tur i oturen var att vi körde fast på en byggarbetsplats så det fanns många spännande fordon där som kunde hjälpa oss upp! :)

Att tillägga är.. när vi svängde in där så säger chauffören, det här går

nog inte men ändå så fortsätter han köra (ja, för det var faktiskt inte

jag som körde, även om man skulle kunna tro det! ;))

Ännu ett bevis på att första tanken alltid är bäst! ;)


Nu blir det väldigt många jobbinlägg. Tråkigt kanske men det händer

inte så mycket annat i mitt liv i veckorna..

Man jobbar, kommer hem och sitter i soffan några ynka timmar.

Sen väntar sängen.. Samma visa dagen efter igen! Nu klagar inte jag 

för jag är väldigt glad att jag har fått ett jobb! :)

Men hörrni..

Nu tänker vi inte på mer jobba va?


  


Nu tar vi en välförtjänt helg.

Skål på er!! :)

Av Sussi - 12 januari 2011 19:00



     


Nu det där läskiga över..

Ja, eller inte riktigt förresten. Den har inte kommit ut på hemsidan än!

Idag var jag hos en fotograf och tog en porträttbild till företages hemsida. Jag tycker det är ett väldigt dumt påfund att alla måste ligga med bild där. Jag är hellre bakom kameran än framför!

Men Men.. Tvungen var man! Som tur var så retuscherade fotografen bort finne, lite andra ojämnheter i huden och vikten kameran lägger på! Så slutresultatet blev inte så tokigt ändå ;)


Dessutom har jag upptäckt att jag tydligen är osynlig!!

På väg hem var det nära att olyckan var framme..

Det har kommit ca 10 cm blöt nysnö under dagen så när en bil svänger ut mitt framför en så var det inte så lätt att parera..

Jag fick tvärnita och svänga bilen in mot snöhögen vid trottoaren. Som tur var så löd bilen utan att glida allt för mycket! Annars hade jag kört rätt in i sidan på den blinda bilförarens bil!

Tuta skulle man ju ha gjort förstås, men när man är så upptagen med att försöka parera för att inte smälla så tänker man inte på det..


Men något jag önskar vore osynligt är fläckarna efter stearinet som hamnade på altandörren på nyårsaftonen..


  


 


Allt stearin är borta men vilka flottfläckar det blev kvar! Det går ju inte att ta miste på vilken färg det var på stearinet som rann ut i alla fall ;)

Ja Ja.. Har man inte jobb så skaffar man sig!

Nu vet vi vad vi har att göra i vår! ;)   


Torsdagen kommer bli hektisk.. Men kul! Hela dan kommer jag åka med ännu en chaufför. Det är riktigt lärorikt att göra det. Om inte annat får man lite inblick i hur vissa ställen ser ut och hur rutinen är..

På kvällen, direkt efter jobbet träffar jag min goda vän och hennes dotter på en god matbit och härligt pladder. Så tiden räcker inte till för bloggen. Men jag har en stark känsla av att ni klarar er alldeles utmärkt utan ett torsdagsinlägg från mig ;)


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards