allt-om-inget

Alla inlägg under oktober 2010

Av Sussi - 23 oktober 2010 07:45

     


Efter ännu en natt med minusgrader så var det lika bra att släpa in

den gigantiska änglatrumpeten. Både för den sakens skull och för alla uppmaningar från er att jag skulle göra det!

Och jag gör ju alltid som jag blir tillsagd.. ;)

Men det var inget man gjorde själv. Den vägde hur mycket som helst!


  


Men med ett gott samarbete mellan sambon och mig så stod den till

sist inne i värmen. Kylan har gjort så att den börjar se lite trött ut..

Den fick platsen vid altandörren. Där är den nog minst i vägen!

Det är vår sommarpassage så den dörren kommer nog att förbli stängd

tills första vårvärmen återkommer ;)

Nog om det!

Över till något helt annat..

Jag tänkte visa er vad som omringar mig en typisk fredagskväll!

(Ett tillägg, ska jag vara ärlig så ser det ut så här nästan varje kväll ;))

Ta det gärna som en frivillig utmaning och visa mig vad du har för mys :)

Lite varning utfärdar jag om det är så att du inte gillar många bilder i ett inlägg. För nu kommer det en hel del.. Till.. ;)


  


Bakom mig, ovanför soffan!


  


På lillskåpet..  


  


På hyllan..


     


Spishyllan och öppna spisen..


     


På soffbordet..

Och då har jag ändå inte alla ljushållare tända.. Inte undra på att jag behöver köpa ljus hela tiden.. ;)


Sist men inte minst.. Det allra bästa en fredagskväll kan erbjuda!!  


  


Myspysgos






Av Sussi - 22 oktober 2010 09:00


Nu börjar det nog bli lite kallt i uterummet för min änglatrumpet.. Eller??


  


  


Den fortsätter knoppa som bara den..

Tankarna går om man ska ta in den och låta den blomma klart inne?

Den är gigantisk så frågan är bara hur man ska få in den och vart man

ska ställa den. Hmm..?

Jag har fått en hel del jättebra tips och råd om hur jag kan vinterförvara den från Änglatrumpetsexperten Camilla. Hon kan typ en växt/blomma

och den kan hon rikigt bra! ;)

För er som har eller haft en änglatrumpet. Hur brukar/brukade ni göra?

Man vill ju inte att dom fina knopparna ska gå förlorade..


  


Även fast bladen i mittendelen av växten börjar rulla ihop sig och falla

av så kämpar den tappert vidare.. Nytt fint börjar växa igen!

Det är nog så att när den väl fick reda på att den faktiskt var en änglatrumpet, fanns det ingen hejd på växandet..

Envis som synden.. Precis som sin växtmatte ;)


  


Appropå envis som synden..

Jordgubbsplantorna kämpar också fortfarande, trots iskalla nätter!

Dom har nog inte riktigt förstått att det inte är sommar längre.. ;)



  

Av Sussi - 21 oktober 2010 07:30

   


Det är riktigt gummistövelväder ute nu..

Men för mig som skulle bege mig ner på stan för att möta en kompis för

lite lunch kanske inte gummistövlar var det naturliga valet ;)


  


Vi gick till en supermysig liten restaurang som hette Saffran..


  


Jag hade aldrig ens hört talas om det stället tidigare och nu letade vi

oss dit bara för att vi hade "ät 2 betala för 1" kuponger i klubbhäftet..

En lunch (mat, sallad, bröd, dricka och kaffe) för 42 kronor. Det kan

man ju helt klart leva med ;)

Efteråt tog vi en tur runt på stan och letade lite julklappar..

Min shoppingtörst satte in ganska så fort.. VILL HA... VILL HA!!!

Men min vän är en riktig vän hon. Inte en pryl kom jag hem med till mig själv från stadsbesöket. Hon pratade mig tillrätta i varje butik..

Som sagt var.. en riktig vän!! :)

Men man undrar ju vart hon var när jag styrde mina steg in på Media

Markt på vägen hem. Ingen vän som stoppade mig där inte..


  


Fast antagligen är nog det här den bästa investeringen jag gjort i hela

mitt liv! Nu slipper sambon vara orolig att jag aldrig ska hitta hem igen

när jag är ute och kör. Eller rättare sagt..  Nu  behöver han inte vara oroligt att jag inte ska hitta någonstans överhuvudtaget! ;)

Det var rätt skoj när jag frågade vad det var som var så bra med just 

den här gps:en som inte dom lite billigare hade..

Det första han kom och tänka på var att den faktiskt var röd!!!

Ja men dåså..

Han vet verkligen hur vi tjejer tänker.. ;)  



Av Sussi - 20 oktober 2010 08:15

  


När man bor på landet brukar det ofta vara en bit till närmsta mataffär.

Vi har ca 5 km enkel resa. Fram och tillbaka blir det ca 1 mil! Så oftast

blir det sambon som får handla när han är på väg hem från jobbet.

Men för att för en gångsskull bespara honom det var jag lite snäll och begav mig iväg. Bilen behöver ju rastas den med. Vore ju så tråkigt om

den liksom glömde bort hur man startar rätt vare e´;)

På väg hem igen så hände något väldigt konstigt med bilen!!

Helt plötsligt gick det inte att svänga till vänster.. Kan ni tänka er!!?

Så jag missade avfarten hem igen och eftersom jag inte kunde svänga vänster gick det heller inte att vända!!

Närmsta avfart till höger var mot Hallstavik så det var ju bara att svänga av där. Vad har man för val liksom..?

Sen var det bara att följa med. Nästa högersväng det gick att snurra ratten åt gick mot Almunge/Faringe.

Vänta här nu!! Nu började jag känna igen mig..

Bilen stannade inte förrän den så fint stod utanför Thuns.. Jäkla bil!!

  


     


  


Ni förstår väl att jag svär mig fri! Man kan ju inte beskylla mig när det är bilen som helt plötsligt fick eget liv.. ;)

Ja Ja.. Lite nytta fick jag gjort trots allt i form av några julklappar..

Väl hemma så fann jag dessa paket i brevlådan..


  


Så spännande..

Ja.. kanske för er i alla fall.. ?För jag vet ju vad det var i ;)


  


Men jag bara undrar.. Hur visste du att jag gillar att läsa Nora Robertsböcker? Vad avslöjade mig!!?? ;)




Av Sussi - 19 oktober 2010 09:15


Igår var det måndag!

Jodå, Måndag var det..

Sa jag att det var måndag igår?? ;)

Herregud vilken bloggtorka jag lider av! Nu beror ju tyvärr inte det på trötthet efter en dag med alldeles för mycket att göra utan för att jag

inte gjorde ett skit på nästan hela måndagen!!

Fast som tur var fick jag arslet ur och gjorde en sak i alla fall!

Sussi goes matblogg.. ;)


  


För första gången någonsin gjorde jag pizzadegen och pizzasåsen själv. Annars brukar jag alltid köpa den där gröna förpackningen som allt finns färdigt i. Vad den nu heter?

Jag gjorde det enkelt för mig och valde ett recept med bakpulver i.


Pizzadeg:

5½ dl vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 krm salt

75 gram smör

2 dl mjölk


Rör ihop alla torra ingredienser. Blanda ner smöret skuret i bitar i dom

torra ingredienserna och fingerbearbeta ihop det till en smulig massa.

Häll ner mjölken och gör en deg av det.

Kavla ut och lägg den i en bakplåtspappersbeklädd långpanna.

(Som vanligt kan inte jag följa ett recept till punkt och pricka så jag

tog flytande margarin. Det gick bra det med ;))


Pizzasås:

1 liten burk tacosås medium

3 msk ketchup


 


På pizzan hade jag lök, skinka, tomat, bacon, och köttfärs..

Och ost.. MYCKET OST!! :)

In i mitten av ugnen (ca 225 grader) ungefär 20 min..


  


Ta da!! :)

Så där ja.. Då var det bara sjunka ner i soffan igen då!

JAG BEHÖVER ETT JOBB!! ;)





Av Sussi - 18 oktober 2010 09:00

  


Jag har tjatat så många år om att vi måste klippa ner det grovt

förvildade äppelträdet vi har på baksidan. Alltid har man kommit på någon dum anledning för att slippa!



Det växer så det knakar!

Knappt får plommonträdet eller bigarråträdet som står bredvid någon

sol på sig alls. Dom senate åren har vi nästan inte fått några såna frukter överhuvudtaget :(

Nu kunde vi inte komma på någon påhittig anledning att slippa längre..

Vädret var soligt, höstvarmt och vindstilla så det var bara att slänga

på sig oömma kläder och bege sig ut för att leka trädgårdsmästare..

Nja.. Först var jag tvungen att googla hur sjutton man skulle göra! ;)


  


Utan att egentligen ha fått något svar på min undran satte jag igång!

Hur svårt kunde det vara liksom!?

Förrutom att jag ofrivilligt fick "hoppa" ner från stegen några gånger, att äppelträdet gav igen med att piska flera grenar i ansiktet på mig, att sambon fick rycka in och såga dom allra tjockaste grenarna och att ena handen har en stor röd aj aj fläck och en blåsa efter sågandet så gick

det nog ganska bra! :) Tror jag i alla fall..

Fast man vet ju aldrig.. Vi kanske hade ihjäl äppelträdet istället! ;)


  


Det ska bli riktigt spännande att se om det grönskar något till våren!

Och om de grönskar, lär vi någ få vänta några år på äpplen..


  


När jag ändå var igång med höstfixandet kunde jag lika gärna kratta lite

på tomten efteråt.. Göra lite höstfint!

Men vänta här nu!

Det där ser ju väl inte det minsta ut som mig!?

Ja just ja.. Så var det ju! Sambon kunde lika gärna kratta lite så jag

kunde ägna mig åt betydligt viktigare saker.. ;)


  


  

Av Sussi - 17 oktober 2010 09:45

  


Gårdagen blev en riktig arbetardag för oss!

Mest för sambon i och för sig men jag fick min beskärda del jag med..

Varje år turas det om mellan husen här omkring om att sätta ner vägpinnar längs vägkanten. I år var det bl a sambons tur..


  


Det var väldigt frustrerande för en hussig Doris att höra honom hela

tiden men inte se honom..


  


Som hon väntade vid infarten!

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.. 

Till slut så återvände den "förlorade" hussen (Doris lycka var total ;)).

Då gick han direkt över på nästa syssla. Nämligen vinterdäcksbyte!

Jag tänkte att jag kan väl gå ut och erbjuda honom mina tjänster..

Vara lite snäll liksom!

Jag är ju en jäkel på att prata med personer som jobbar ;)

Men jag konstaterade ganska fort att det var en slavdrivare jag levde

ihop med. Inte räckte det med lite sällskapssnack inte! Jag fick greppa fälgkors och muttrar i kylan och skruva, dra och greja! Rulla däck och serva! Herregud så duktig jag var! Nu är ni nog lite imponerade va?

Tänk att jag ens visste att det hette fälgkors!!? ;)

Det är ett under att man inte har träningsvärk idag!

Men sen..

Jag säger bara SEN..


  


På lördagskvällen tog jag bilen med dom "nybytta" vinterdäcken och drog på en PartyLitevisning! Min vän "PartyLitekonsulten" hade en visning hos en annan av mina vänner. Dyrt blev det men nu är hela julen räddad ljusmässigt i alla fall ;)

Hon hade med sig en korg med lite ljus och ljushållare man kunde köpa

ur på plats så hem kom jag med dessa..


     


Två stycken klotljus i dofterna Mullbär och Pineberry!

Men det var inte allt jag kom hem med!!

Alla personer som handlade på visningen fick en varsin lott!

Gissa om jag blev glad när det var bl a mitt nummer som drogs!!
JAG VANN!!! :)


  


Så även dessa votivljus i dofterna aprikos och lind fick följa med :)

Av Sussi - 16 oktober 2010 09:15


Gårdagen bjöd på sol och hyfsat varmt väder. Fåglarna kvittrade och jag kände mig på ganska så glatt fredagshumör. Lite energi flög över mig så jag kom på den braiga ideén att plantera om några blommor!

Jag kom dessutom på den briljanta ideén att stå inomhus och göra det!

Varför kan man ju fråga sig då solen sken och fåglarna kvittrade?

Hmm.. har inget bra svar på det. Men tanken var ju att bara rulla ihop

den isärklippta sopsäcken och kasta allt sen..

Foolproof!!


  


Men när jag stått och planterat en stund insåg jag att ideén inte alls

var så "foolproof" som jag trodde från början. Hela golvet var täckt

med jord när jag var färdig. Tur att det finns sopborste att ta till ;)


  


Men nytt boende har många av mina blommor fått!

Vissa har till och med blivit sambosar. Visst ser ni rätt. Visst är det en "Flitiga Lisa" som står i mitten av blomhavet. Ni kanske kommer ihåg när

jag köpte två stycken för nån månad sen? Tänk att jag inte lyckats ha ihjäl dom än!? Dom två har numer fått flyttat ihop till ett större boende.

Hoppas samboskapet kommer fungera bra nu bara ;)

När man ändå håller på med blommorna kan man ju inte bara ställa 

tillbaka dom i skitiga fönster..

Nu måste jag utfärda en liten varning inför bilderna som kommer nedanför. Kanske bäst du springer och hämtar ett par solglasögon! ;)


    


Visst är väl det här dom mest skinande rena fönster ni någonsin sett!!?

Vart bilderna på dom övriga skinande rena fönstren i huset är?

Men var sån då.. Jag gjorde bara två! Sen ledsnade jag.. ;)

Det var ju bara såååå tråkigt!

Men trots slarv i hushållsarbetet så tycker jag ändå att jag gjort mig förtjänt av lite fredagsmys på kvällskvisten :)


  

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards