allt-om-inget

Alla inlägg under september 2010

Av Sussi - 22 september 2010 07:45

     


Gårdagens väder visade sig verkligen inte från sin bästa sida.

Det regnade och regnade.. Riktigt höstrusk!!

Jag som hade lite ärenden att göra inåt stan,  passade på att ta det igår då det ändå var riktigt inomhusväder! Här känner jag lite att jag lurar mig själv.. Ungefär som om jag hade varit ute ändå ;)

Men en present skulle inhandlas och 2 trisslotter till tjejträffen på lördag!

Jag styrde bilen mot favoritstället..



   


Gränby Centrum :)

Det ligger så bra till lite i utkanten mot vårt håll. Jag behöver inte åka in till centrum och snurra och betala dyra pengar på parkering!

När jag ändå var där passade jag på att gå rundan..


 


Tur var väl det för äntligen hittade jag en höst och vårjacka jag gillade. Som jag letat.. Men skam den som ger sig! Jag hade dessutom en jädrans tur för Vero Moda hade endast en enda kvar i min storlek! :)

  


Men vad hände nu!?

Vems kläder är det här?

Det kan inte var mina för jag handlade ju bara en jacka! Det var bara en sådan jag behövde! Så mina är det ju inte.. 

(nynnar på "jag ljuger så bra" lite lågt för mig själv ;))  

Ja.. Jag erkänner väl då! Jackan var väl inte allt jag köpte..


  


Te kan man inte få för mycket av! :)

Den smaken lät så spännande. Ska bli riktigt skoj att prova sen..


  


Och det kanske ramlade med armband också! ;)

Efter gårdagen är sambon väl införstådd med att hans lön direkt kan överföras på mitt konto! Rakt av bara.. Utan att passera gå! ;)


  






Av Sussi - 21 september 2010 08:15

  


Vi har begåvats med en hund med riktiga skådespelartalanger minsann!

På gårdagens morgonpromenad hade väl Doris ledsnat och ville vända och gå hemåt där hon visste att en god frukost väntade! Jag hade redan bestämt hur långt vi skulle gå (ca 3,5 km), normalt brukar hon göra både 1:an och 2:an ganska fort. Förrutom några tillfällen då hon är lite seg och man får gå lite extra. Hon har väl lärt sig att jag brukar vända efter hon gjort sitt dom tillfällena man gått extra. Så för att försöka få mig att vända även den här gången så försökte hon fejka en 2:a! Hon satte sig i bubbaställning en stund (utan något resultat så att säga ;)). Hela tiden med blicken fäst på mig. Noga att jag skulle titta på henne! Efteråt krafsar hon och sträcker på sig precis som hon alltid gör efter behovet är gjort men den här gången gör hon det fortfarande med blicken låst på mig, försäkrandes om att jag fortfarande tittade! Hennes blick skrek nästan.. kan vi inte vända nu? Jag är färdig för länge sen..!!

Det är en smart dam vi har! Alla knep är tillåtna! Sen är det ju bara frågan om man kommer undan med dom ;)


 


Igår hade äntligen fönstret till köket anlänt. Vi har haft plast för den gluggen i över 7 veckor! Det är så typiskt att det var så lång leveranstid på just det måttet vi skulle ha!


  


Inte det vackraste eller varmaste och dessutom väldigt stöldvänligt!

Man har helt enkelt fått hålla tummarna varje gång man åkt hemifrån att ingen gjort inbrott när man väl kom hem igen!

Men som tur var har vi fått behållt alla prylar!


  


Men nu får tjuvarna det lite svårare om dom ska ge sig på vårt hus!

Det är så skönt att ha ett fönster i köket igen..

Nu ska vi bara komma igång och panela klart den delen vi redan har tilläggsisolerat innan vintern och kylan kommer. Efter det har vi bara en vägg på ca 8 meter kvar att tilläggsisolera på huset men det gör vi klart

i vår. I vinter börjar vi fokusera på inomhusarbetet igen..






Av Sussi - 20 september 2010 08:15

     


Hela gårdagen var färdigplanerad redan på morgonen! Först skulle vi åka och göra vår plikt, nämligen att rösta och sen skulle vi till min mamma

och pappa för ett litet för tidigt födelsedagsfirande av min kära pappa!

(Det är egentligen idag han fyller så GRATTIS pappisen!)

Men den ordningen sket sig lite.. Precis när vi skulle åka vid 14-tiden så såg vi att vallokalen var stängd och öppnade inte förrän 16:00 igen så

vi fick helt enkelt ta födelsedagsfirandet först..


  


Doris intog genast sitt favoritställe, köket. Dit skulle hon nog hitta med förbundna ögon utan problem! Både grisöron och köttbullar slank ner

som vanligt när hon är på besök där. "Moffa" skämmer bort henne lite

för mycket. Men så ska det väl vara ;)


  


Men när killarna kom så glömde hon bort allt vad kök, mat och godis

hette. Då var det leka som gällde..


  


Lilla mamsen hade gjort så goda pajer..

Min pappa som bantar för att få operera höfterna (det är någon medicin han var tvungen att bli av med) stod över allt det goda. Jag måste få berömma honom lite. Eller ganska mycket förresten.. På ca 1 månad har pappa gått ner hela 12 kilo! Jag är så stolt över honom :)

Nu önskar man ju att pappa kunde ha smittat av sig lite på dotra med

sin duktighet men inte då.. Jag åt så det stod härliga till!

Ja, man kan säga att jag åt hans portion också ;)

När man var jättemätt och trodde att man var färdigäten plockade

mamma fram ännu mer godsaker..!


  


Jag är inte den som är den.. Det gick i det med ;)


Mätt och belåten.. Eller snarare mer uppblåst och halvt illamående var

det dags och bege oss hemåt och mot vallokalen! Innan vi åkte hemifrån påminde jag sambon flera gånger om att INTE glömma ID-kortet.

Tänkte att det skulle vara lite pinsamt och onödigt! När jag kommer fram till kontrollanterna som tar emot kuverten och prickar av så inser jag att det är jag som glömt ID-kortet!! När jag var ut i lördags så tog jag ingen handväska med mig utan la pengar och leg i fickan på jackan. Givetvis

tog jag en annan jacka igår så det låg så fint kvar i jackfickan dähemma..

Som tur var så var det en av grannarna som satt som kuvertnedläggare

så jag slapp åka hem och hämta det utan jag fick rösta ändå! Men gissa hur många pikar jag fått från sambon efteråt..

Han tycket det var väldigt kul att man tjatade på honom att inte glömma så glömmer man själv!!

Ja ja.. Nu är plikten gjord i alla fall så nu har jag mer än väl gjort mig förtjänt av rätten att gnälla ;)


  





Av Sussi - 19 september 2010 09:45

     


Meningen var att sambon och jag skulle ta cyklarna och cykla dom drygt

5 km till närmsta affär för att få skjuts in till stan där det väntade massa trevligheter! Jag var helt inställd på det fram till ca 1 timme innan, då vännerna vi ska åka med ringer och säger att det inte är någon idé att

cykla för att det ösregnar där. Så en snabb ändring i planerna gjorde att vi tog bilen dom 5 km istället! Jag blev verkligen jätteledsen när jag fick reda

på att jag inte skulle få cykla en halvmil! Verkligen jätteledsen.. NOT!! :)

Frågan är om jag ens skulle komma ihåg hur man gör när man cyklar då jag gör det max 1 gång vartannat år! ;)


  


Här spenderades en timme av kvällen med ett stort glatt gäng bowlingsugna kompisar. Anledningen för detta firande var att en av vännerna som var med precis hade fyllt jämnt!


   !


Hmm.. Det började lite skakigt!


  


Fast jag förstår inte hur det kunde gå så dåligt!!?

Ni ser ju vilken proffsstil jag besitter! Jag tror nog att käglorna var fastklistrade i golvet.. Ja, så måste det ju ha varit! ;)


  


Jag var minst sagt ojämn i mitt spel..

Det viktigaste är ju inte att vinna utan att deltaga!

När bowlaget fuskat klart så begav vi oss mot restaurangen Jay Fu´s 


  


Vilket var ett supermysigt steakhouse som ligger i saluhallen precis vid domkyrkan här i Uppsala med utsikt över fyrisån.


  


Nu fick jag inte med pommesen på bilden. Det var en av dom godaste hamburgertallrikar jag ätit någonsin! Och efterrätten sen då.. Rabarbercheececake med glass. Jag säger bara MUMS!! :)

Både maten och det goda vinet hjälpte till lite att lindra den hårda

förlusten i bowlingen tidigare ;)


  

Av Sussi - 18 september 2010 09:30

  


Varje gång man ska till tandläkaren så är man så noggrann kvällen innan

och samma dag man ska dit. Man använder tandtråd (vilket man annars nästan alltid glömmer!) och borstar extra noga och länge. Man vill ju så

gärna att tandläkaren ska säga.. vad rena och fina tänder du har!

Men konstigt nog så händer aldrig det. Igår när jag var där fick jag bara höra.. Titta ett popcornskal!!

Hmm.. Tydligen så hade ett sånt fastnat under fyllningen på ena tanden tandläkaren skulle laga. Det kanske inte var den bästa idén att äta

popcorn kvällen innan! Men gott var det.. ;)

Ni skulle bara veta hur synd det var om mig efter tandläkarbesöket!

Stackars Stackars mig..

1150 kr fattigare, med en tunga som kändes dubbelt så stor och halva ansiktet var helt bortdomnat efter bedövningen. Vilket tandläkaren

frågade om jag ville ha eller inte! Är han galen.. klart som sjutton jag

ville ha bedövning när jag skulle genomgå 30 minuters tortyr!

Det var ju knappt jag kunde gå efteråt ju!! ;)

Det är inte mycket som hjälper efter en sån "stackarsmigsvacka"..


  


Jag blev ju inte precis rikare men otroligt mycket gladare!

Med tanke på att jag var in på Chilli, Jysk, Rusta, Ikea och plantagen så tycker jag nog att jag höll igen ganska så bra med shoppandet.

Och vilken tur att jag som ljusberoende kunde stå emot frestelsen att

köpa fler ljus också! 

Nu är dom första julklapparna inhandlade för i år med.

Det ska börjas i tid! Dom två ihopfällbara förvaringspallarna med fotbollsmönsterlock är till syrrans pojkar..

Vissa av sakerna var det ju en väldans tur att jag köpte..


  


Doris älskade sin nya leksaksmjukisboll.


  


Fast det är tröttsamt för en gammal dam att leka så om jag inte hade köpt den här bollen hade inte Doris haft någon huvudkudde! ;)


  


Ljusen och dom fina munblåsta vinglasen användes också direkt på fredagskvällen! Så alltså var ju dom också ett måste.. ;)

Av Sussi - 17 september 2010 06:30

     


Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken är ett ordspråk som passar väldigt bra in på min gårdag!

Tänk så glad jag var igår morse över att slippa gå en promenad i ösregnet. Glad är nog inte rätt ord, utan snarare överlyckling! Men underbart är kort.. Redan samma kväll var den glädjen som helt bortblåst!!


  


En hukande Doris och en muttrande Sussi var alltså på promenad tillsammans! Doris som annars inte är speciellt känslig för regn men när till och med hon hukar sig, lägger öronen bakåt och går och skakar huvudet var 5:e sek så regnar det mycket!


  


När man drar på sig ett regnställ för att man inte vill bli blöt så kanske man borde tänka på att fossingarna kan bli blöta också!

En smart person skulle nog kanske ha valt ett par gummistövlar!!

Hmm.. Jag är en person och jag valde inte gummistövlar så vad kan man dra för slutsats av det?? ;)

De finns ju helt klart bättre sätt att tvätta både skor och fötter på! ;)


  


Men så här i efterhand.. när man är både torr och varm igen så känns det rätt så skönt att ha begett sig ut på den där promenaden..

Eller rättare sagt.. det känns rätt skönt att ha den överstökad! ;)


Idag är det ett besök hos tandläkaren som står på tur. Jag ska laga två hål så jag antar att man kommer gå därifrån ruinerad :(

Men först lite frukost :)

Jag har köpt så goda flingor..

Kellogg´s Extra Fruit

Sprödrostad müsli med torkad frukt.


  


Det är stora bitar av torkad frukt i och dessutom är inte flingorna allt för söta. Dom kostar lite men dom är väl värda pengarna..

Mycket gott :)


  







Av Sussi - 16 september 2010 08:30

     


Jag blev väldigt lättad när jag vaknade och insåg att sambons klocka ringt som den skulle och Doris var på hunddagiset redan. För när jag tittade ut så ösregnade det rejält ute!


  


Vem vill gå ut i det vädret liksom?

Inte jag.. Inte frivilligt i alla fall! Nog för att jag har ett fint svart

regnställ men det gör sig rätt så bra i torra garderoben också ;)

Istället satte jag mig i soffan med laptopen i knät och bloggade medans jag lyssnade på när regnet slog mot taket istället.

En mycket trevligare start på dagen :)


Sambon har haft sin bil inlämnad på verkstad i några dagar den här veckan så igår eftermiddag var det dags att åka och hämta den.

På vägen hem råkade vi bara stanna på Mcdonalds..

Ja.. det kanske kan ha varit mitt påfund men ser jag en chans att slippa laga mat så tar jag den på en gång! Rakt av, utan att ens blinka!! ;)

Middagen är serverad..


  


Det ser ju lite extra gott ut när flottet gått igenom påsen så där!  

Egentligen är det helt sjukt att man äter något så fett.. frivilligt! ;)

Fast en liten en i vår familj brydde sig inte om att det var fet mat inte.

För henne doftade maten gudomligt..

Snygg hatt Doris har va?



Tänk vad man ska behöva stå ut med för att få en liten hamburgerbit! 

Den som väntar på nåt gott..  

Självklart fick hon sig en stor mumsbit för att hon poserade så fint.

Det märks när en hund verkligen vill ha något! ;)

Fast på nåt sätt känns det väldigt viktigt att poängtera att det faktiskt inte var jag som satte på henne huvudkreationen..

Av Sussi - 15 september 2010 08:45

     


Sambons gårdagsmorgon började inte speciellt bra. Helt plötsligt ville inte alarmet på hans mobil fungera så han försov sig! Alltså hann inte han med någon tur in till stan för att lämna Doris på hunddagis som han brukar så hon fick vara hemma med mig istället. Det betöd alltså att matte fick sig en helt oplanerad morgonpromenad..




En tidig sådan blev det också. Temperaturen var på blygsamma 8 grader. Riktigt *brrr* väder! Nu är verkligen hösten här!

Jag bestämde mig redan på morgonpromenaden att dan skulle ägnas till

att städa men precis när jag skulle börja så blev det strömavbrott! Efter ett tags väntande men ingen el kom igång så satte jag mig framför laptopen och slog på en film istället (tur batteriet är bra)..

Attans otur det där med strömavbrottet alltså.. Verkligen!! ;)

Jag såg "The last song". Och vilken film sen. Så himla fin och gullig men ändå sorglig. Jag råkade ut för värsta Niagarafallet sista 20 minutrarna!

I dom lägena när tårarna sprutar och man snyftar som bara den, så är man ganska glad att man satt själv och tittade ;)

Även om näsan blev täppt och ögonen ilröda efter alla tårar så kan jag inget annat än älska den filmen..



Handling:

 

"The Last Song" är baserad på Nicholas Sparks roman och handlar om tonårstjejen Ronnie och hennes frånvarande far som försöker återskapa den kärleksfulla relation de en gång hade. Men att återknyta kontakten med sin rebelliska dotter är inte lätt, så han väljer att använda sig av den enda sak de fortfarande har gemensamt - musiken. Detta varma och upplyftande drama om familjen, första kärleken och andra chanser är en gripande berättelse du sent kommer glömma.


I slutet av filmen (mitt i en gråtattack) så kom elen igång igen så efteråt fanns det inga ursäkter längre! På´t bara..  

Ni vet det där vanliga när dammsugaren fastnar till litegrann och man drar till för att få loss den. Det brukar ju hända lite då och då. Men när det händer i köket i närheten av Doris vatten och matställ så kanske man ska ta det lite lugnt och titta först!

Men nej då.. det skulle man inte göra så jag skvätte ut vatten över väggen på sidan av. Det är jättefint där nu när tapeten skrynklat sig! Tapeten gillade inte att bli dränkt tydligen? ;)

Tur att vi ska göra om köket snart..

Precis när jag var klar med städningen. Man pustar ut och ska precis sätta sig för att njuta av det rena hemmet så kommer man på att man lika gärna kan förbereda med att lägga i ved i öppna spisen så man bara kan tända sen. Då jag ändå var igång liksom! Jag öppnar luckorna och hela golvet nedanför och hela jag täcks med aska! Det var en ganska blåsig dag igår så när jag öppnade luckorna så blev det något sorts korsdrag.

Jättekul! Så det var bara att skaka av sig och gå och hämta dammsugaren igen.. Suck :(

Men rent blev det till slut ändå. Det finns nästan ingenting som slår känslan när rman sitter sig i soffan efteråt och ser ut över sitt rena hem :)





  


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards