allt-om-inget

Alla inlägg under juni 2010

Av Sussi - 12 juni 2010 08:15

  


Sista helgen för sambon, sen är hans 3 veckors semster slut! 

Vad tiden går fort. Inte känns det som om vi hunnit så mycket som vi borde med renoveringen heller. Idag blir det inte allt för mycket renoverande heller eftersom sambon ska iväg på mat/poker från kl 14. Självklart har han utnämt mig till förste fyllechaffis.

Det är klart man ställer upp..


Efter att ha läst på lappen man fick med till fästingshalsbandet så skulle man inte låta hunden bada eller blöta ner det för mycket. Eftersom det

var så himla varmt i förrgår så duschade jag Doris med trädgårdsslangen. Då tog jag av fästingshalsbandet och la det på bordet. Det kostar ju en del så det var bäst att vara försiktig..


  


Hmm.. Ser det här bra ut eller?? Kanske lite blött!! ;)

När man tar av halsbandet kan det ju vara ganska bra att komma ihåg

att sätta på det igen och inte glömma det ute. Allra helst inte om det regnade halva natten och mestandels av morgonen..

Är huvudet dumt får kroppen lida.. (eller i det här fallet plånboken ;))

Fast seriöst.. Är det någon som blev förvånad? Bara lite..?? hihi



Eftersom gårdagen var en regnig historia kunde vi inte sätta igång och regla den färdigrivna väggen på baksidan som vi hade planerat. Så vi

åkte och hämtade ett fönster som hade beställt och la en liten visit på

en färgaffär istället. Hem kom vi med fasadtvätt och en teleskop borste. Innan man kan börja måla måste ju panelen tvättas. Det är ju inte bara huvudbyggnaden vi har att måla utan vi har ett garage, en vedbod och

en gäststuga som också ska bli gråa. Dessutom kom vi hem med 2 olika provburkar med gråa nyanser. Nu ska vi bara bestämma oss för vilken vi

vill måla huset med. Vi har nog bestämt oss för att vi ska behålla dom svarta knutarna och fönsterfoder vi redan har på dom flesta byggnader.

Vi spar så mycket tid på det..

Det tar tid när man ränner ärenden så vi passade på att äta middag innen vi åkte hem. Restaurang Forno Romano fick sig ett besök av oss :)


  


Det är skillnad på pasta och pasta..

Hur och än jag gör så kommer jag nog aldrig att få min mat lika god som deras. Man blir riktigt proppmätt och det är en fröjd för ögat :)

För mig blev det penne i champinjon och ostcreme med kycklingbröst och sambon tog en saffranspasta med räkor i vitvinsås..

När vi kom hem var det bara att sätta på sig mysbyxor (så magen får plats ;)) med vinglaset i handen och bara jäsa.. Fredagsmys :)

Synd bara att det där fotbollsVM började igår bara för det var ju det man fick sitta och glo på. Tur att man har datorn då ;)




Av Sussi - 10 juni 2010 12:05

  


Jag har för tillfället två stycken tatueringar. En ros i nacken och två indianfjädrar på armen. Den på armen vill jag tatuera över..

Nu har jag äntligen hittat grunden på hur den nya ska se ut. Det har inte varit lätt för man vill hitta en som man kan stå för och som man kan trivas med länge. Dom kommer säkerligen få ändra den lite för att täcka den jag har innan och så den ska passa bättre på armen men det brukar ju inte vara någon match för dom.


  


Fast jag vill nog byta ut dom större blommorna till någon sorts lilja kanske?? Färgerna jag hade tänkt mig är svart, grå och turkost.

Nu är bara frågan om man får tatuera sig även fast man är lite solbränd eller måste jag kanske vänta tills efter sommaren..?


  


Nu börjar våra liljor på tomten äntligen att slå ut. Som ni ser så var vädret soligt och varmt även igår.

Idag däremot är det regn som gäller..

Fast det behövs det med. Vattnet i tunnorna börjar ta slut nu..




Vi har fått ännu en mun att mätta. Sen att den äter detsamma som Doris gör det bara lite lättare.

Säg hej till våran nya gäst :)



Den vågade sig så långt som upp till huset. Som tur var såg inte Doris lilla söta igelkotten utan hon låg en bit bort på gräset i skuggan.

Men den såg så varm och utmattad ut så jag gick in och googlade och kollade om man skulle och vad man skulle mata den med i sånt fall. Hundmat och vatten var ett tips så jag provade det.


  


Jodå, det gick fin fint och det var en glupsk liten rackare ;)


  


Vattnet slukade det lilla livet också. När den var färdigäten och färdigdrucken la den sig under trappan och sov en stund.

Nu är ju bara frågan om man gjorde rätt eller fel att mata den??  


Renoveringen tar mycket tid så det har inte blivit mycket matlagning

över huvudtaget sista tiden. Oftast har vi köpt färdig eller ätit rester

man haft i frysen.

Idag tog jag mig i kragen och lagade mat..


  


Det blev kassler a la Sussi med Pasta..

Jag hade i tärnad kassler, färska skivade champinjoner, majs, rödlök, 1 paprika/chilli creme fraische, 1 milda mat 4%, 1 burk kokosmjölk och några skedar mild salsa. Helt okej blev det och dessutom ett storkok. 

Nu kan vi leva på rester ett tag till ;)


Renoveringen då..

Det hände ingenting på baksidan igår utan vi beslöt oss för att göra klart fönstret på kortsidan istället. Det är ett helsike för två ovana personer att få det rakt men vi fick till det till slut.

Skam den som ger sig ;)


 


Idag ser det inte ut att bli någon renovering överhuvudtaget eftersom det regnar. Men det är tänkt att jag och en kompis ska börja måla huset någon gång nästa vecka så det får bli en dag på färghuset istället.

Nu ska vi försöka komma överrens om vilken grå nyans vi ska ha på huset..



Av Sussi - 10 juni 2010 08:15

  


Dom hade varnat för sämre väder igår men det dåliga vädret såg inte vi röken av! Det var ca 21 grader och soldis. Perfekt väder :)

Efter att jag rivit panel ett bra tag kom världens snällaste grannar och insisterade på att vi skulle komma över till dom och ta oss en kall öl. Mig behövde dom inte tjata på.. Jag kan meddela att det var väldigt gott! Förfriskade och klara var det bara gå tillbaka till eländet och köra på igen. Vi är så glada att ha så pass underbara grannar som vi har. Det är ingen risk att vi kommer behöva vara med i grannfejden ;)


  


Det finns faktiskt ännu mer bevis på att jag har jobbat!! ;)

Och det känner även mina armar och framför allt min högra axel. Men det är bara att bita ihop och gå vidare. Att känna efter vinner man ingen på!


  


Nu när kortsidan är klar så har vi rivit panelen fram till dörren med glas på baksidan. Vi har konstaterat att vi får köra en bit i taget. Vi har inte pressening så det räcker att täcka hela väggen.

Det är inte den finaste sitta ute och njuta miljön nu!

Fast det har man ju ändå inte tid med så det spelar liksom ingen roll ;)


Dom hårt arbetande snickarna måste ju inta lite lunch på dagen.

Nog för att ölfikat var riktigt trevligt och smaskigt så håller man sig inte mätt så länge på det ;)


  


Gissa vilken lunch som var min!!???

Gott gotti gott gott :)


En sak undrar jag..

Vi är ju ute och renoverar mestandels av dagarna. Även Doris ligger ute. Vem sjutton är det som stökar till så förbannat inne då!!??? 

Det är väl förstås den där Inga igen.. ;)


Det var några som blev lite nyfikna vad det var för biljetter jag hade hämtat ut i förrgår. Självklart ska jag stilla er nyfikenhet ;)

Varje år är vi ett kompisgäng som åker och tittar på Farsen som spelas på Fjäderholmarna i Stockholms skärgård. Det är tredje året nu vi åker nu.

Vi brukar passa på att ha en liten picnic innan och sen avslutar vi med en föreställning som hittills varit superkul.

I år är det den här föreställningen dom visar..


Har ni fest eller?


  


I rollerna:


Henrik Hjelt, Christine Meltzer, Johan Wahlström, Sanna Ekman m fl.


Handling:



Tänk dig att du får ett oväntat besök och att personen som dyker upp visar sig vara en vandrande katastrof. En sådan som trampar i klaveret oftare än bredvid, som är lika behaglig som gnisslande krita mot svarta tavlan. Helt enkelt en man som blev relegerad från kursen i social kompetens. Han är dryg, jobbig, oförskämd och får de andra gästerna att känna sig illa till mods. Det enda raka borde vara att slänga ut honom. Men kan man verkligen göra så mot någon som har räddat ens liv, eller? 

Av Sussi - 9 juni 2010 08:15

  


Det blev en förmiddag utan renovering för mig igår. Snickarkläderna behövde jag inte slänga på mig förrän på eftermiddagen..

Jag hade lite ärenden som måste göras så jag slängde mig i bilen och drog in till stan. Lite stolt är jag att jag inte gick in på en enda klädaffär när jag var in på Gränby Centrum! Så nu är det bevisat.. det går alltså att gå där utan att shoppa loss!! ;)


  


Det var riktigt skönt att få komma iväg och göra något annat en stund. Sen att få komma hem till en så här glad Doris är ju bara skoj.

Bara man inte lyfter huvudet lite till och ser den där förbannade tråkiga renoveringen bara ;)


 


Det här var det enda jag fick med mig från Gränby Centrum!

Jag vet.. Jag är chockad själv!! ;)

Nu äntligen ska Doris få sitt omtalade fästingshalsband. Vi har pratat om att köpa ett väldigt länge nu. Äntligen fick jag tummen ur..

När jag hämtade ut biljetterna så var det 25 kr kvar till en jämn tusenlapp. Då frågar han mig om jag kanske skulle ta en trisslott så summan blir jämn och bra. Inte kunde jag låta bli att köpa en då inte. Just den lotten kunde ju vara miljonen liksom!

Men han blåste mig. Inte ett öre blev det! Jag är så lättlurad..

Att jag trodde jag skulle vinna då när jag aldrig vinner annars! ;(


    


Hon blev så fin i fästingshalsbandet.. Perfekt färg för henne ;)



  


Jag har retat mig så länge på att grillen blir full med pollen och annan skit när den står ute. Vi har inte ork att släpa den in och ut varje gång vi grillar. Jag såg den perfekta lösningen på det problemet när jag var och handlade på ÖoB.


Ta da.. 


  


Jättepraktiskt. Nu kan den stå ute i regn och rusk :)

Grillöverdrag och många andra nyttogrejer blev det. Bl a tvättmedel, rollon, rakhyvlar, diskborste, tandborstar och en wc-rengörare..

Inget onödigt alls köpte jag  


  


Ehh.. Bara lite godis till Doris och matte :)

När det gäller ostbågar för min del så är det kört. Där är min motståndskraft lika med noll. Nu sålde dom en stooor påse för 20 kr igen.

Gissa vad jag och Doris vräkte i oss igår!!? ;)

Ni får bara se en bild på när Doris åt sitt godis. Bild på mig när jag vräker i mig ostbågar ska jag bespara er hihi


  


Lite grillning unnade vi oss på kvällen!

God mat fick avsluta ännu en dag som bara sprang iväg.


  


Idag har det lovats sämre väder. Än så länge tittar jag ut över en klarblå himmel. Hoppas det håller i sig för den här snickaren jobbar mycket bättre när solen skiner ;)






Av Sussi - 8 juni 2010 08:00

  


Efter morgonpromenaden igår skulle jag ge Doris frukost. Hon får alltid burkmat på morgonen. Vi hade slut så vi handlade hundmat och mycket annat när vi åkte hem från Pitchers i förrgår.

Jag öppnar skafferiet och kollar men ingen hundmat där..

Jag frågade sambon vart han hade ställt burkarna!

Till svar får jag.. tog vi ens upp kassarna från bilen när vi kom hem??

Hoppsan.. Nej det gjorde vi ju inte så jag ner fort som sjutton till bilen och tar upp kassarna. Hela natten har dom stått i bilen och klockan var närmare 9 när jag hämtade in dom på morgonen. Som tur var hade inte solen legat på så länge så till och med kylvarorna hade klarat sig! :)

Men den här gången var jag inte ensam om att klanta mig ;)


Renoveringen går framåt men nu börjar jag bli ordentligt less och då har vi bara panelat halva huset. Resten har vi kvar!!

Inne ser det ut som hej kom och hjälp mig. I vardagsrummet skulle man kunna tro att tredje värdskriget precis brutit ut. Vi var tvungna att flytta allt som stod längst långväggen eftersom vi sågade ut för ny placering av fönstret. Så det blir tapetsering inne med sen..


  


Man skulle kunna tro att det är en djungel Doris ligger och lurpassar i ;)


   


Mr Såg, Fröken Tumstock och jag har umgåtts en hel del även igår.

Det har blivit mitt jobb att bära upp, mäta och såga till panelbitarna så sambon kan spika upp och göra rakt!

Dessutom är jag utnämnd till förste hjälpreda vilket innebär att jag ska hämta allt ifrån verktyg till saft eller öl. Men inte nog med renoveringen. Allt övrigt hushållsarbete måste göras också!

Men Men.. det är bara att bita ihop och gå vidare. Huset tilläggsisolerar och panelar sig ju inte av sig självt!

Än så länge håller vi sams i alla fall ;)



  


Hälften kvar.. På kortsidan vill säga!

Sen är det bara att börja riva panelen på vänster sida i bilden (hela baksidan) och börja om igen.. :(


Vi slutade inte renovera förrän efter 19-tiden. Då var det dags för Doris att få ha lite skoj. Man har ju inte riktigt så mycket tid över för att leka och aktivera henne när man renoverar..


  


Det här fungerar alltid. Hon kan bada hur länge som helst! Oftast sover hon så sött så när vi kommer hem efteråt också:)


Varken jag eller sambon hade någon större lust att ställa oss och göra mat efter 21-tiden så vi köpte med oss något att tugga på hem.


  


Här är man tuff och vågar äta McDonalds trots skandalen ;)


Så där ja.. det var den måndagen det.

Idag är det nya tag. Ännu mer panelande står på schemat..



Jag har fått en award/utmaning av Molly. Vad skönt att tänka på nåt annat än renovering för en stund. Den går ut på att man ska visa den tionde bilden från bloggen. Det lät skoj så jag satte igång och räknade. Lite knivigt var det men som tur var så kunde jag räkna till tio ;)

Här kommer min bild. Det känns lite si så där i sommarvärmen att se all snö men Doris är ju söt i alla fall ;)


  


Jag skickar utmaningen vidare till alla i min länklista. Ingen nämnd och ingen glömd. Den som antar utmaningen får gärna hojta till så jag får se vilken bild som kom fram :)



Av Sussi - 7 juni 2010 08:00

  


Precis när vi skulle sätta igång och såga upp panel, spika och låta fick grannarna främmande. Vi hade inte mage att sätta igång med panelandet just då så det fick bli en jobba innedag istället. Men inte för mig förstås.. Jag passade på att ta mig en soldag ;)

Men man får inte lämna sin egenkonstruerade solbädd..


  


Det är tydligen inte bara jag som tycker det är skönt i solen ;)

Här måste man ju givetvis ta tillbaka sin plats. Allt man behöver göra är att kasta iväg bollen så är det klart.. Ha ha lättlurad ;)

En stund senare går jag in igen.


  


Jaha.. vem har snott min plats igen!!? ;)

Nu skulle vi käka lunch så jag lät henne ligga en stund. Efter ett tag ledsnade hon och gick iväg. Platsen är återigen min :)

Men så fort man lyfter på arslet..


  


Då är hon där igen. Det fungerar inte att lägga ut en separat bädd till henne utan hon ska bara lägga sig där jag ska ligga. Det kanske är hennes nya sätt för att få mig att kasta bollen till henne oftare ;)


Jag var runt på tomten och kollade läget lite..

För alla er som misstrodde mig (inklusive mig själv;))!!

Kolla bara..


  


På den ena Gardenian har en knopp slagit ut!

Att växten i övrigt inte är så vacker och att den andra inte slagit ut än spelar ingen roll. DEN ENA BLOMMAR!! :)

Nu kan jag nog söka jobb som trädgårdsmästare också ;) 


  


Nu börjar pionerna slå ut också (vi har flera). Vad vackra dom är :)


Vi missade självklart inte att det var Sveriges Nationaldag igår. Vi brukar glömma att hissa flaggan men igår kom vi ihåg det! Nu är bara problemet att komma ihåg att ta ner den. Än svajar den så fint på flaggstången ;)

Självklart måste ju detta firas, inte att vi kom ihåg att hissa flaggan utan nationaldagen förstås! Vi begav oss ner till puben Pitchers och tog oss en varsin hamburgertallrik. Sambon drack öl och jag fick äran att köra bil så en cola blev det för mig ;)


  


Men lite förvånad blev jag när vi kom ner på stan vid 20-tiden och det

var nästan inte en käft ute. Vart var alla nationaldagsfirare??

Vi Svenskar borde nog lära oss hur man firar av Norrmännen..


  

Av Sussi - 6 juni 2010 08:30

  


Vissa har det bra i värmen. Tänk om man hade fått spenderat gårdagen

så här. Jag vet inte vad som hände!? Min arbetsledarroll gick helt plötsligt över till sambon. Han började domdera och styra och ställa. Inte vågade man säga ifrån inte så det var bara att sätta på sig arbetshandskarna och sätta igång. Här trodde jag att jag skulle få sitta i solstolen med en bok! Men nej då.. Det här måste det bli en ändring på!

Fortsätter det så här så måste jag jobba ju ;(


  


Tänk att sambon alltid knäpper dom mest osmickrande bilder på mig!! ;)

Det var lite kyligt på morgonen när skuggan fortfarande var framme när solen dök upp framåt dan hoppade snickaren i en bikini istället.

Trots det så höll sig solen framme hela dagen ;)


  


Se så fint jag har gjort. Alla dessa små brädor (det heter säkert något annat fint) som går tvärs över huset och runt fönstret har jag mätt,

sågat och spikat dit *sååå stolt*

Jag är lite öm i armen idag men det var det värt ;)


Jag tänkte kanske ni ville träffa mina vänner Sir Hammare och Mr Såg. Fröken Tumstock fick jag inte med på bild. Hon var lite blyg..

Dom här spenderade jag mestandels av gårdagen med. Det fanns inte ett samtalsämne vi inte tog upp! Det liksom klickade från första stund ;)


     


Snickare ska ju ha riktig slafsmat och slafsmat till middag blev det. Hemmagjorda hamburgare med bröd och hemmagjorda tunnbrödsrullar.

Till det en kall öl :)


  


Doris fick nöja sig med tunnbrödsrulle och hamburgare. Ingen kall öl för henne inte. Hon är ju bara 9 år än! Dessutom låg ju hon mest och latade sig hela dan. En öl måste man ju förtjäna ;)


Men nu borde det inte vara några problem att få jobb längre..

Ett helt nytt yrke öppnades upp för mig.. Snickare ska jag nog bli ;)


Även denna Sveriges nationaldag blir det djupa samtal med vännerna Mr Såg och Fröken Tumstock. Det blir ingen ledighet för oss inte..

Nu är det dags att få upp panelen (vi gör en liten del i taget). Det är det roligaste jobbet. Det är då man ser att det faktiskt händer något :)

Solbränd blir man också. Hela dagarna spenderas i solen för tillfället. Smörja in sig!!? Ska man göra det?? ;)


  

Av Sussi - 5 juni 2010 08:15

  


Hela helgen ska vi få njuta av varmt, skönt och soligt väder :)

Renoveringen fortsätter och det gör även mitt arbete som arbetsledare! Det är helt otroligt vad man kan få uträttat från solstolen.

Det är ett tungt jobb men någon måste ju göra det! ;)


Våra snälla grannar tog så bra hand om Doris igår medans vi var i väg

och roade oss. Bättre väder till en dag på Gröna Lund kunde vi inte ha fått. Växlande molnighet och runt 20 grader. Visst blåste det lite kallt ibland men hellre det än tryckande värme.


  


Vi parkerade nedanför djurgården istället för direkt vid Gröna Lund. Dom vet hur dom ska ta betalt på dom parkeringarna! På det här sättet fick

vi oss en promenad och många fina vyer på vägen :)


  


Vad man var förväntansfull när man stod utanför entrén i väntan på

resten av gänget. Man blir lite som ett barn ;)


      


Många skojiga karuseller fanns det. Men jag höll mitt ord. Jag åkte

varken insane eller fritt fall men däremot föll jag för frestelsen att åka katapulten, berg och dalbanan (dessutom flera gånger!!), vilda musen, flygande mattan och kvasten. Sen går man ju alltid Lustiga huset. Det

är en årlig tradition :)


  


Jodå.. Visst har jag bildbevis. Det är jag som vinkar..


 


Hmm.. lite svårt att se men jag sitter faktiskt däruppe.. JAG LOVAR!! :)


    


Det finns mycket vackert att se även inifrån Gröna Lund. Sen blir allt lite vackrare när solen skiner..


  


(oj oj oj.. två bilder på mig i samma inlägg ;))


Billigt var det inte precis med lotterierna..

Visst vill man vinna en stooor chokladask men men vill ju inte slänga ut hur mycket pengar som helst. Det kostar ju nog ändå med inträde, åkband och mat. Jag och sambon la en hundring var men ingen vinst. Tur är väl det förresten. Annars hade man haft 2 kg choklad att äta och det hade man ju förstås gjort! Jag ska ju inte ens äta sånt! (vinner man inte måste man ju intala sig att det är för det bästa hihi)

Helt slut begav vi oss hemåt efter en heldag med att vara barn på nytt. Väl hemma växte vi upp och blev vuxna igen.


  


Vad skönt det var att slänga sig i soffan med ett glas vin och titta på Talangfinalen och bara slappa! 

Fel person vann förresten.. Lilla killen med fiolen var ju helt klart bäst!

Vilken härlig dag det har varit men det tar på krafterna att leka ;)







Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards