allt-om-inget

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

2 underbara dagar..

Av Sussi - 27 juni 2010 08:00

   


Vilket väder vi fick här i Östra Svealand på midsommaraftonen.

Helt underbart varmt, soligt och skönt :)

Om ni inte frågar sambon vill säga.. Han tyckte det var för varmt!

Fast det gör ju han alltid om temperaturen överstiger 17 grader..


Midsommar inleddes med en liten sillunch ute tidigt på förmiddagen.


  


Fast vart tog sillen vägen??? ;)

Efter sillunchen åkte hela gänget till Hembygdsgården där traktens midsommarfirande ägde rum. Det togs lotter, snurrades på chokladhjul, sköts med luftgevär, hamrades spik och kastades pil. 

Några vinster blev det till barnens glädje :)

Man märker att blomkransarna mer och mer håller på att försvinna.

Det var inte många som hade såna på sig. Lite trist faktiskt..


  


Men midsommarstången är lika ståtlig som alltid..


  


Något som hör alla midsommrar till.. Jag tror inte ens det kan bli någon midsommar alls om man inte spelar kubb!! ;)

Hur kul som helst!

Vi körde turnering. Det fanns ett tjejlag.. Gissa vilka som vann??

Jo men visst!! Klart tjejerna vann..

Vi sopade banan med dom andra lagen efter tre raka vinster.

Fast man fick tona ner det lite efteråt när det är stora starka karlar och tuffa barn man har att göra med. Det skylldes på både det ena och det andra. Solen i ögonen, gräset var dåligt klippt (det här sades dessutom av han som själv klipper gräset) och fusk. Det är inte lätt att ta ett nederlag av tjejer inte hihi


På kvällen åt vi och drack vi mer gott gott..


  


Det gick alldeles utmärkt att dricka nubbe till kött också ;)

Jag brukar göra en egen potatissallad som är sååå god till grillat.

Enkel att göra är den också..

För er som är intresserad kommer receptet här..


För 4-6 pers.


1½ burk potatis

1 äpple

7 cm smörgåsgurka

1½ tsk senap

1 st lök

1½ dl gräddfil

1½ dl majonäs


Blanda ihop senap, gräddfil och majonäs. 

Tärna gurka, lök, äpple och häll ner det i röran.

Skiva potatis i äggskivaren och blanda ihop med resten.

Klart :)


Jag använde rödlök och rött äpple den här gången men det är efter tycke och smak. Förra gången använde jag gul lök och grönt äpple. Det blev jättegott det med..


På midsommardagen är det alltid den årliga dragkampen i Vattholma.

Varje år är det ca 5 lag med och tävlar och alla klär ut sig!

I år hade våran hembygd valt Halloweentema..

Normalt är det bara lagen på 10-20 personer som slänger på sig skojiga kläder men våran lilla by tog det steget längre och körde dit traktorvagnar fulla med supportrar som också hade klätt ut sig..


  


  


Trots att vi känner många som är med i laget som representerar oss så

har vi inte varit där något år tidigare. Tror nog det kan beror på hur

man brukar må på midsommardagen hihi

Men eftersom dom flesta av oss vaknade pigga och fräscha efter en ganska lugn midsommarafton så tog vi bilarna och begav vi oss dit. Det

var inte bara vi som hade den tanken. Det var en riktig folkfest :)


  


Det blev nästan karnevalsstämmning när trumslagarna satte igång. Det

är rätt kul när det är grannar och vänner som står för underhållningen ;)


  


Det blev ju inte sämre heller att vårt lag vann hela alltihopet.

Dessutom tog dom hem priset för bästa utklädnader. Nu väntar man

med stor spänning på nästa midsommardag då dom ska försvara sin förstaplacering. Bara ett år kvar!! ;)

Vem vet.. Nästa år kanske vi också hoppar i maskeraddräkter ;)


En helt underbar midsommarhelg har det varit med nära och kära.


  


Det är kul att ha gäster men det är ändå skönt när allt övergår till det normala igen. Hur kul man än har haft det så tar det på krafterna att fira ;)  


Jag kan meddela att det inte bara är jag som inte tänker mig för ibland!

Vi alla vet ju att det kan vara lite ostadigt väder midsommarhelgen..


  


Om man säger så här..

Det var inte min väska som var kvarglömd ute när en kraftig regnskur föll på tidiga midsommardagens morgon. För hade det varit så hade inte nycklarna legat på bordet under torkningen, vidskeplig som jag är ;)



  

 
 
Mia64

Mia64

27 juni 2010 09:39

Godmorgon!
vilken härlig helg ni verkar ha haft.Ha en skön söndag

http://mia64.blogspot.com

 
Gilla

Gilla

27 juni 2010 09:48

Åh, en sån fest!!!! Det måste ha smakat gott med maten. Den såg så smarrig ut. Sen utklädningar. det har jag inte varit med om på över 10 år. Det verkar ju jättefestligt det också.

Er Midsommar har ju varit verkligt innehållsrik.

Det där med disken ordnade L. på en gång. Han försvann ett tag och när han kom tillbaka. OBS! De har ingen diskmaskin!

Hoppas att söndagen kommer att bli lika trevlig som de övriga midsommardagarna.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

 
cecce

cecce

27 juni 2010 10:08

God morgon!!!

Vilken härlig midsommarhelg ni haft!! Trist det där med blomsterkransarna. Det hör liksom till tycker jag.
Så klart att ni tjejer vann. Typiskt karlar:-) De kan inte ta att vi kvinnor är bättre på det mesta:-)

Ha nu en riktigt fin fortsättning på helgen.

Kramar!!

http://www.ceccesblogg.blogg.se

 
Mona

Mona

27 juni 2010 10:08

Här regnade det oxå kraftigt på midsommaraftonsnatten....men vilket långt ord det blev...fniss....
Ha det fint!
Kram

http://monae.blogg.se

 
wiper

wiper

27 juni 2010 10:42

Ja du vädrets makter har varit nådigt mot oss och det känns toppen. Midsommarstången på festplatsen var väldigt fin och ståtlig. Vad kul ni verkar att ha haft det där. Nu blev jag så sugen på att köpa ett kubspel för vi har sån stor tomt och det verkar så kul.

Tack för receptet på potatissalladen jag behöver ett sånt. Det verkar vara en väldig fart på er festplats med utklädda folk och kul grejer.

Vilken kul bild på Doris ;) Jag är också vidskeplig när det gäller nycklar och lite annat. Vad bra att helgen varit så lyckad för er.

Hoppas du får en härlig och skön söndag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
AnnrE.

AnnrE.

27 juni 2010 11:01

Vi firade inte direkt på Midsommarafton men vi har gjort det tidigare. Men det blev ju igår istället. Rätt så måttligt med regn faktiskt. Kubb vet jag ärligt talat inte om jag har spelat någon gång, tror inte det i alla fall. Ja, glömma ja.. Jag klantade mig en del i torsdags och glömde kvar både min rosa tröja och regnjackan. De fanns kvar utomhus när jag och mina föräldrar var till stugan igen i förrgår. Lite våta och tröjan var smutsig - den kunde jag tvätta i veckan i min maskin i badrummet men mamma handtvättade den åt mig, snäll det. Någon enstaka gång har jag lånat en jumper som finns här i huset och tagit med den i min övriga tvätt. Kram

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
lillisl

lillisl

27 juni 2010 11:02

Vilken mysig midsommar ni haft med goda vänner,god mat och gott dricka och mycket annat roligt.Fina foton som alltid. Min midsommar helg var oxå bra
Önskar dig en bra söndag
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Nett

Nett

27 juni 2010 12:12

Ni ser ju ut att haft det underbart, kul med arrangemang som hallowentema, lite udda för denna årstiden. Vädret har ju varit hur underbart som helst. Ha en underbar Söndag. Kram

http://www.metroblogen.se/nett

 
Johanna

Johanna

27 juni 2010 12:51

låter som ni haft der jätte mysigt =)

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Maddo

Maddo

27 juni 2010 12:53

Härliga traditioner! Antar att ni hade några nyktra efter sillen som körde? ;)

Kramisar!

http://blogg.dreammaddo.se

 
Sussa

Sussa

27 juni 2010 13:55

Låter som ett par toppendagar! O vad det är härligt med bra väder på midsommarafton.

O det borde vara lag på en sån här söndag efter varje storhelg. Jag tillbringar dagen på bryggan hos svärföräldrarna och försöker få lite sol på kroppen mellan doppen med hundarna :-)

Ha en bra dag!

http://sussasvovvar.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

27 juni 2010 14:17

Det ser ju ut som min väska!!!! hehe

Vilken trevlig midsommar du verkar ha haft och vann med tjejlaget och fick nubbe både på dag- och kväll, inte fy skam...haha!

Klart att Ni ska maskera er och vara med nästa år också.

Ha det gott/kramen!

http://sancha.bloggplatsen.se

 
camilla

camilla

27 juni 2010 16:02

Fullspäckad helg ser jag.
Men bara med roligheter :)
Vi fick en rejäl regnskur på midsommaraftonsnatten.
På fem minuter hade det regnat klart.
Annars har solen och blåsten dominerat.
Ha det bäst!
Kram!

http://cammo69.blogspot.com

 
Carina

Carina

27 juni 2010 17:42

Vilken härlig midsommarhelg ni har haft, ni har vekligen firat den ordentligt. Ja här var det ju väldigt mycket lugnare, jobbade till 3 och sen var jag rätt trött så vi åt lite gott och sen var det inget mer :-) därför orka jag gå upp tidigt, finns fördelar med att inte festa hårt. Vilken skoj tävling och härligt att folk klär ut sig. Nu hoppas jag att söndagskvällen blir bra, kram

http://tysonochganget.blogspot.com

 
Monica o Jacob

Monica o Jacob

27 juni 2010 17:55

Ser ut som om ni haft riktigt trevligt, något regn fick vi inte i går det gick på sidan av synd skulle ha behövts. Doris verkar nöjd och belåten att allt återgått till det normala.
Ha en skön söndagkväll;-)

http://ingemix.bloggplatsen.se

 
lilla My

lilla My

27 juni 2010 20:22

Ser att ni med haft en kanon midsommar så den karamellen får man suga på ett tag.Tack för receptet den ska absolut prövas.Kram

http://www.metrobloggen.se/miumiu

 
diana

diana

27 juni 2010 21:50

Då kan din make och jag bilda klubb. Vad trevligt med folkfest. Vi spelade också kubb och hade också tjejlag. Gissa vilka som vann :)

http://www.metrobloggen.se/diana

 
Mita

Mita

27 juni 2010 22:08

Oj så festligt och gemytligt ni har haft, vädret har ju varit från sin bästa sida också,ja för det mesta i alla fall,
Nu får man vila upp sig lite,*ler*
Kramiz!

http://nospussar.bloggplatsen.se

 
Ingegerd

Ingegerd

27 juni 2010 22:39

Ja du verkar ju också ha haft en händelserik midsommar! Härligt väder har det faktiskt varit även här. Jag har njutit i fulla drag o dessutom fått lite färg idag tror jag!

http://hovdamen.bloggplatsen.se

 
Mia systeryster

Mia systeryster

27 juni 2010 23:07

Vilken härlig helg du har haft, Kubb är ett måste på midsommar=D Regnet föll hos oss på lördagens morgon sen hade vi uppehåll hela helgen. Så skönt. Potatissalladen lät urgod=D Kram

http://www.systerystersdagbok.blogg.se

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

28 juni 2010 00:07

Ni verkar verkligen ha haft en underbar midsommar. Potatissalladen låter jättegod, jag måste komma ihåg att spara ner receptet när jag är lite piggare, rätt trött nu :) Vi kommer åka hem till Katrineholm imorgon/idag måndag. Vi skulle åkte hem i lördags men varför stressa när det är semester :D
Hoppas att ni får en fin vecka. Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

 
-Nena-

-Nena-

28 juni 2010 00:19

Låter som en toppenmidsommar.
Kul med dragkampen också.
Ha det så bra!

http://nena.bloggagratis.se

 
Ama de casa

Ama de casa

28 juni 2010 17:08

Härligt midsommarfirande :-)

http://amacasa.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sussi - 6 juni 2013 19:15

    När vi flyttade in i vårt hus för ca 10 år sen så svor jag att jag aldrig skulle klippa gräset! Ville min sambo bo i hus (egentligen är jag en stadsbrutta) så fick han se till att såna praktiska saker blir gjort själv. Inga problem sa samb...

Av Sussi - 1 juni 2013 12:30

    Solen skiner, 22 grader varmt ute! Fredagsmiddagen ska förberedas.. Jag jobbade sent idag så klockan är efter 19 när jag kliver innanför dörren. Mästerkocken ska precis sätta igång sitt arbete..     Det viktigaste.. Innan man bö...

Av Sussi - 26 maj 2013 11:00

  Vad tiden går fort. Man hinner liksom inte med. Denna vecka har det varit fullt upp. Bl a med jobbet som firat 70 år i branchen. I 3 dagar firades det med buffé i partytältet, mingel, uppvisning av hur en bombhund jobbar, tävlingar och afte...

Av Sussi - 19 maj 2013 19:45

   I torsdags lämnade jag sambo och Spike.. Men bara för en helg ;) Han fick vara kvar hemma med alla måsten medans jag..    inte haft några måsten alls! Bara roat mig..   Vädret var helt fantastiskt i Säfsen Stugby. 20-22...

Av Sussi - 12 maj 2013 10:30

  Den som spar han har.. Fast i det  här fallet kanske sparandet inte är det allra bästa. Vi har ett litet utrymme i garaget där allt slängs in i förbigåendet. Konstigt nog verkar det aldrig ta sig vidare in i bilen! Det tog mig ca 15 minuter...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards