allt-om-inget

Alla inlägg under april 2010

Av Sussi - 22 april 2010 07:30

 


Igår fick vårvädret ett rejält bakslag. Det började snöa igårkväll och har fortsatt hela natten och även nu på morgonen. Det var helt vitt på backen när jag skulle bege mig till jobbet i morse :-(

Mina nuvarande sommardäck är rejält slitna. Besiktningssgubben tyckte inte jag skulle åka omkring med dom alls.

Så synd då att jag inte hunnit *hrm* orkat köpt nya sommardäck än då och fortfarande åker omkring med dom.

Där får man för att man varit lat!!!

Det blev till att köra väldigt försiktigt till jobbet för diket vill jag verkligen inte hälsa på i. Även fast det är april och man vet att det kan komma bakslag, så hade jag nog inte riktigt räknat med att det skulle komma så  här mycket snö!

Nu fick man sig en liten knäpp på näsan för att ha ställt ut utemöblerna! ;-)


  


Fast alla är ju förstås inte ledsna över det här med snön! ;-)

Guuud vad hon njöt när hon slängde sig ner på sitt favoritrullarställe!


 


Det här var det ett tag sen man råkade ut för. Som tur var har jag kupévärmare så jag slapp skrapa i alla fall!

Hoppas verkligen snön smälter bort under dagen..  

Jag har dock hört ryktas om att det ska bli varmt och soligt i helgen?

Jag håller både tummar och tår för att det ska bli så.

Min kropp kräver sol NU!!! ;-)



Det är inte så konstigt att Doris är ivrig att gå in i sin box när man lämnar henne på hunddagis på mornarna..


 


Hemma får hon inte vara uppe i soffan. Hunddagis är det enda stället det är okej på. Eftersom hon äger hela boxen på hunddagis också (inte bara området häromkring) så är jag tveksam om någon annan får vistas i soffan när hon ligger där hihi 


  


Här får nog dom övriga hundarna ligga medans soffan är upptagen ;-)


Det är väldigt fräscht och fint där. Dom har målat om några gånger under dom 6-7 åren vi haft henne där. Alltid målas det i glada färger vilket uppskattas, om inte annat av dom som jobbar där för hundarna bryr sig nog inte allt för mycket ;-)

Det är så skönt att ha ett ställe att kunna lämna henne på när vi jobbar. Vi kommer försöka ha henne kvar där heltid även när jag är arbetslös. Det tråkigaste är att det är så förbannat dyrt bara!

Vi betalar ca 2400 kr i månaden och då får hon en promenad (normalt är det två men sambon kommer och hämtar henne innan eftermiddagspromenaden) och tillsyn! Mat får vi ta med själva om hon ska ha någon under dagen. Det är alltså mer än dubbelt så dyrt att ha en hund på hunddagis än att ha ett barn på dagis!

Men vad gör man inte för sin gosevovve :-)


  




  

Av Sussi - 21 april 2010 06:45

Som vanligt kommer man inte i säng i tid hur lite man än har sovit natten innan. Det är så mycket man ska hinna med innan ögonlocken faller ihop! Jag har alltid varit en kvällsmänniska, så det är inget nytt att jag sitter uppe men att bara sova ca 5-6 timmar per natt tar nog ut sin rätt tillslut. Varför ska det vara så svårt att lägga sig i tid!!?

Det finns ju inget skönare än att sova ju!! ;-)

Det slutar alltid med att jag sitter på jobbet dan efter och har otroligt svårt att hålla ögonen uppe. Allra helst efter lunch!

Men det är väl som man säger..

Det är svårt att lära en gammal hund att sitta ;-)



Tänk.. nu står dom äntligen där! :-)

Jag beslöt mig för att trotsa både askmoln och slöheten och ställa fram utemöblerna till slut. Nu är det bara att vänta på den sköna sommaren

så grillfesterna kan börja!

Alla blir ju så härligt sällskapssjuka under dom varma månaderna ;-)


  


För säkerhetsskull la jag på en vaxdux. Man vet ju aldrig vad april har för väder att bjuda på! Vi skulle ha oljat in både bord och stolar innan vi stoppade undan dem i höstas men då orkade vi givetvis inte så vi tänkte att vi gör det när vi tar fram dom nu på våren istället..

Jättebra idé! Undrar vem det är som ska göra det bara??? ;-)  


Efter jobbet igår begav jag mig till plantagen för att inhandla årets första trädgårdsblommor. Jag börjar i liten skala eftersom jag inte vet riktigt hur jag vill ha det sen. Det känns så onödigt att lägga ut massvis med pengar så här tidigt!


 


Det fick bli penséer. Det är väl nästan dom enda blommorna som tål frosten på natten. Plantera får jag nog göra i helgen men dom är inköpta. Ett stort steg i rätt riktning :-) 


  


Jag hittade även den här gardenian. Den kostade bara 49 kr så jag köpte en även om jag inte vet hur man ska sköta den.

Är det en ute eller en inneväxt?

Kommer den blomma eller är den bara grön?

Det var ju ett bra pris så är den lättskött så tänkte jag kanske bege mig tillbaka och köpa en till. Jag tänkte att kanske någon med lite grönare fingrar än vad jag själv har kan svara på mina frågor!!? ;-)


Fråga mig inte varför (får skylla på att man är bloggerska) men jag knäppte kort på den lilla snöhög vi har kvar på tomten när jag kom hem från jobbet igår. Jag tänkte att man kanske kunde få användning för det någongång!?


  


Och tamejtusan, det fick jag ;-)

När jag kom ut i morse för att gå prommisen med Doris så var snöhögen inte alls som den såg ut igårkväll!


    


Doris var som tokig och sprang fram och tillbaka över den utspridda snöhögen och luktade så jag antar att det är något skoj djur som hjälpt

till att sprida ut den så det smälter fortare.. Jättesnällt!! :-)

Av Sussi - 20 april 2010 07:00



  


Imorse (som vanligt) var jag stressad när jag skulle till jobbet.

Tänk att det ska vara så himla svårt att komma upp i tid!

När jag stressad klär på mig, samlade jag ihop allt jag skulle ha med mig, nycklar, handväska, kasse med matlåda och Doris koppel.

Jag låser ytterdörren och slängde mig ner mot bilen..

Jag släpper in Doris i bak och slänger in kopplet går runt, sätter mig i bilen och ska starta den..

Hmm.. Vart är bilnyckeln??

Jag hade den ju i handen när jag plockade ihop allt inne!

Jag tittade i handväskan och matlådekassen, den kan ju ha åkt ner där. Det har hänt förr ;-)

Nehepp..

Jag letar i fickorna, på sätet och vägen upp mot huset.

Ingen bilnyckel!! Suck.. tiden går!!

Jag kollar om jag eventullt kanske har glömt den inne!

Nepp..

Som en sista desperat handling kollar jag bak där Doris sitter och se på fan.. där ligger min bilnyckel!

Jag kastade tydligen in den där när jag slängde in kopplet hihi


  


Tänk att en hel helg har passerat och jag har inte ens hunnit dammsuga! Jag har som dessutom har 3 dagars helg!

Vad har jag gjort i helgen då som tagit upp så mycket tid?

Hmm.. låt se..

Jag har varit på Ikea :-)

Men det tar ju bara några timmar!

Jag har tvättat och hängt två maskiner tvätt!

Samma där. Det tar ju bara några timmar det med!

Ahhh.. Jag har ju ställt ut utemöblerna :-)

Äsch.. inte ens det kan jag skylla på för det tog ju mindre än en halvtimme!

Jag har absolut ingenting att lägga skulden på utom mig själv (och datorn). Är man så dum så man inte ens har orken att få städningen gjord, får man inte gnälla när man går omkring bland dammråttor och hundhår heller. Det går ju faktiskt att sätta på sig ett par tofflor ;-)

Ikväll ska här dammsugas, inga undanflykter längre!!


Det höll på att gå riktigt illa när jag tillagade det här igår..
Jag körde som vanligt med lite "vad man hade hemmareceptet", vilket inte var så mycket! ;-)

Falukorv, morötter, lök, rökt kalkon, senap, chilisås, mjölk och arlakökets getost honung och rosmarin creme fraishe.


     


Nu låter det som om jag höll på att elda ner hela köket men riktigt så illa var det inte. Jag är en rätt så dålig kock men plattorna har jag lärt mig att bemästra trots allt hihi

Jag tänkte jag skulle börja med att ta i lite vitlökssalt. Jag kryddade på rätt så bra när jag inser att det är vitpepparburken jag fått tag på istället.. Oooops!!

Jag hade tur att det var den första kryddan jag hade i och eftersom det också fick bli den enda kryddan så blev det inte allt för starkt! Phu.. 




Over and out!! ;-)  


Av Sussi - 19 april 2010 06:45


I helgen hade jag storstilade tankar att få ställa fram utemöblerna men eftersom det där askmolnet ligger över oss (det kanske inte var det varmaste heller) så valde jag att låta bli. Men nästa helg är det inget som kan stoppa mig! Nja.. okej då, ett snöoväder kanske sinkar mig lite men annars så åker dom fram!

Våren känns ju inte riktigt infirad förrän uteplatsen är iordning ;-)



När det börjar bli varmare ute brukar våran köksdörr nästan konstant stå öppen så Doris kan springa in och ut som hon vill. Det är fördelen med att ha en stor tomt med staket runt hela. Vi brukar sätta för ett sånt där myggnät som hänger i 4 delar för dörren. Varje höst när det är dags att plocka ner nätet lägger jag undan det på ett bra ställe. Varje gång tänker jag alltid.. det här är ett bra ställe, här hittar jag det lätt nästa år!

Men tyvärr är det där enkla bra stället, aldrig enkelt och bra! Jag har letat och letat men nog sjutton har jag gömt undan det alldeles för duktigt igen. Vi har bott här i ca 8 år snart och jag har nog banne mig fått köpa nytt myggnät säkert 5 år av dom!

Att man aldrig lär sig..

Och vad är anledningen till denna panik?

Jag såg min första mygga för i år idag. Jag hatar dom verkligen men det tråkigaste är att inte hatet är besvarat! Tydligen så smakar jag väldigt gott för jag brukar vara täckt med röda kliande myggbett.

Om du frågar mig skulle vi klara sig mycket bättre utan dom. Vi skulle klara oss riktigt bra utan getingar också.

Fåglarna kan väl hitta något annat att äta ;-)

Och om ändå myggorna  och getingarna ska försvinna så kan dom väldigt gärna få ta dom där äckliga fästingarna med sig också. För dom gör ju verkligen ingen nytta för nån!!


Nu till något betydligt trevligare..

Jag såg en film igår som jag vill tipsa om. Det var en lite annorlunda komedi som Uma Thurman spelar huvudrollen i och hon spelar ju bra som alltid. Filmen hette "Motherhood" och inte allt för överraskande så handlade den om mödraskapet och familjelivet.. både på gott och ont! Handligen var inlindat i mycket humor!


  


Handling:

 

Det är inte lätt att vara tvåbarnsmor i dagens New York. Särskilt inte när äktenskap ska hålla ihop, jobb ska skötas och ett storstilat barnkalas snart ska hållas för att fira födelsedag. Eliza Welch är i vart fall nästan utslagen. Men lyckligtvis har hon en lösning på sina problem: cocktails, sarkasm och en blogg på nätet där hon kan få utlopp för sina aggressioner! Uma Thurman spelar huvudrollen i denna hejdlöst roande och oroande verklighetstrogna komedi om världens hårdaste jobb: att vara mamma!

Av Sussi - 18 april 2010 10:15

Mamsen ringde i veckan och ville ha hjälp att få hem ett bord nu i helgen. Min pappa "hennes man" vägrar sätta sin fot inne på Ikea så jag och sambon brukar rycka ut ibland och hjälpa henne. Det spelar ingen roll hur mycket mamma försöker böna och be, han viker sig inte en tum!!

Det är nog ingen som kan gissa vilket möbelvaruhus vi var på? 



Mamma ville så gärna bjuda på mat där eftersom vi hjälpte henne. Ikeas kycklingfilé smakar faktiskt helt okej. Mätta och belåtna fortsatt vi vårat shoppande. Mamma hade dom stora spenderarbyxorna på sig medans jag fick på mig dom små! Det måste ha blivit något misstag när jag klädde på mig, för att komma därifrån med bara svarta servetter, 4 kökshanddukar och 3 burkar är lite av en besvikelse hihi

Hela 44 kr gick kalaset på ;-)


Senare på kvällen blev det myslördag :-)


  


Lite  vin..


  


Och varma mackor. Det var länge sen vi gjorde det. Vilket det ska bli ändring på! Vad gott det var :-)

Vi slängde på filmen "state of play" vid 22-tiden..

Vid 23-tiden gav jag upp och gick och la mig innan filmen ens var slut. Jag vet inte om det var för att filmen var rätt så seg eller bara trötthet ändå. Ända sen jag slutade röka har jag fått en bieffekt.. när jag blir trött så får jag som krypningar i båda benen och kan inte sitta stilla. Det enda som hjälper är att gå och lägga sig i sängen och sova, då går det över på en gång! Sambon stannade uppe ett bra tag till. Nu undrar jag verkligen vad som har hänt!? Det brukar ju alltid vara jag som är den pigga och sitter uppe halva nätterna och sambon som går och lägger sig innan mig!!

Men jag ska erkänna.. det är riktigt skönt att sova med ;-)

För upp klev jag inte ur sängen förren närmare 10 i morse. nästan 11 härliga timmars sömn :-)


  


Dessutom så tog sambon morgonprommisen i det soliga vädret så jag kunde starta upp datorn och sätta mig vid den en stund.

En härlig början på dagen. Sen att jag inte har några måsten inplanerade under resten av dagen heller känns helt okej ;-)

Av Sussi - 17 april 2010 08:30



Oj Oj.. Nu är det pensionärsvarning på oss!

Igår klubbades vi till sömns redan vid 23-tiden!

För sambon är det visserligen sent, han brukar somna redan vid 21:30 men jag brukar sitta uppe längre och uggla..

Sen att vi vaknade vid 8 i morse (av att Doris kikade om vi var vakna) och dessutom gick upp är helt osannolikt. Vi brukar bara vända på oss och somna om! Släpa oss upp brukar vi inte göra förrän vid 10-tiden.

Vart ska detta sluta liksom!! hihi



  


För andra gången i rad, ringde tandvården och ställde in min tandläkartid! Förra gången var min tandläkare sjuk. Den här gången satt han fast i Budapest. Än är det ju oklart om några plan kommer lyfta i helgen eller inte så dom gjorde ju det smartaste att boka av alla för säkerhetsskull. Ny tid fick jag i slutet av maj. Eftersom jag slapp den utgiften den här månaden firade jag till det lite genom att åka till Thun´s. För tänk om det skulle bli pengar kvar när nästa lön kommer.. katastrof!! hihi

Thun´s är våran motsvarighet till Gekås! Visserligen en mycket mindre variant men dom säljer pratktiskt taget allt där..

Först plöjde jag igenom sko och klädavdelningen. Jag köpte en rosa tunika och en svart kofta men njöt mest gjorde jag på den här avdelningen..


  


Pryttelavdelningen.. Här skulle jag kunna gå hur länge som helst ;-)


   


Jag ville ha nästan allt men även jag kan besinna mig och tur är väl det ;-)

Tanken att sambon antagligen skulle skaka på huvudet och sucka åt mig om jag kom hem med allt för mycket, hjälpte till det med ;-)


Två lyktor fick följa med mig hem! Jag köper ju så mycket ljus, någonstans måste jag ju ha och elda dom också! ;-)


   


Det kanske är lite svårt att se..


     



Den här var så himla fin och det bästa med den är att ljushållaren i är av vanlig storlek så jag kan byta ut den om jag vill ha en annan färg sen.

Det fanns bara en kvar i butiken och den hängde bland visningsexen! Men jag var så fast besluten att jag skulle ha den så jag plockade ner allt dom hade på podiet under och klev upp på ostadiga ben och tog ner den. Det skulle väl bara ha fattats att jag trillat och rivit ner allt på sidorna.

Faktiskt är jag nog lite chockad att det inte hände! ;-)


Hjärtan ska man ju ha i badrummet så den här fick flytta in där..

Ignorera maskeringstejpen på fönstren är ni snälla! Vi ska måla en gång till inuti och tyckte det var onödigt att ta bort tejpen! Problemet är bara att det var i höstas vi målade och sen har det liksom inte hänt något mer sen dess! Efter ett tag, konstigt nog ser man inte att den sitter där längre!

Så är det när man börjar med för mycket samtidigt..


  


Efter en kväll med shopping, klockan blev ganska sent och fötterna trötta var det inte så lockande att ställa sig i köket och slava!

Mmm middag ;-)


  


Senare på kvällen, klockan var nog närmare 21:30 tog sambon sig i kragen och gick och lagade iordning någonting (jag var fortfarande alldeles för lat)!! Korv med bröd blev det. Vinet kändes lite malplacerat till det men man får inte vara så kinkig!! hihi



Av Sussi - 16 april 2010 06:45

  


Den sista veckan har man verkligen märkt hur pass ljust och fint det blivit på kvällarna. Solen har gassat och värmt på rätt så bra. Mörkt blir det inte förrän sent på kvällen..

Det är ju jättehärligt!! Men..

Det var ju det där med ljuseldantet!!

Jag som älskar att tända ljus och sitta och mysa har fått väldigt lite tid att göra det när solen skinit!

Missförstå mig rätt.. Jag tycker det är jätteskönt med solsken men någon molnig dag då och då (helst när man jobbar) är ganska skönt också. Då kan man få passa på att elda lite ;-)

Så att det ska vara regnigt och molnigt idag gör ingenting alls ;-) 

Fredagskvällar med tända ljus, en bra film och annat gottit kan det ju aldrig bli för många av ;-)


Efter jobbet igår tänkte jag att jag skulle fördriva tiden lite. Ett bra ställe att göra det på är Chilli eftersom det ligger så lägligt på vägen hem. Jag brukar gå och strosa där lite då och då. Dom flesta gånger handlar jag inte ens (Jo då.. det är sant!!!)

Jag blev riktigt glad över att dom börjat med dessa gosaker :-)


     


Det fanns i dofter som green apple, levendel, vanilj, ros och ocean, vilket jag valde. Den färgen älskar jag! Vilka färger det var på dom övriga dofterna, kanske inte är så svårt att gissa sig till? ;-)


  


Treveksljuset i glas var ganska stort. Det kostade bara 85 kr så det kommer jag garanterat köpa fler av. Det fanns ju fler dofter att testa ;-) 


Svenska Posten brukar få ta mycket skit men surprise..!!

Jag tänker berömma dem idag :-)

Jag lämnade in vinsterna Vivi och Mona vann på posten efter 17-tiden i onsdagskväll. Döm av min förvåning när jag läser på facebook att Mona redan hade fått sitt paket på dan igår! Det var snabba ryck! Verkligen..

Man måste ju ge lite ros ibland också ;-)


Är det fredag så är det.. 

Men istället för att köra en påhittad fredagsfräckis så kommer här en sann historia istället..


Tänk på en sak om ni ska spela Wii i helgen!! Håll er på brädan!!!!

I England är det en kvinna som har stämt Wiitillverkaren. När hon spelade så ramlade hon av brädan. Nu skulle man ju kunna tro att hon gjorde sig illa och det är därför hon ska stämma men så är det inte..

Efter att hon ramlade av och slog sig blev hon sexberoende..

Hon kan alltså inte vistas i närheten av några vibrerande tekniska prylar utan att bli upphetsad.

Det måste vara jobbigt när mobilen ringer!!

Hon har tydligen en läkare bakom sig som har ställt en diagnos på detta!

Just nu letar hon efter en karl som kan tillfredställa hennes behov som är minst tio gånger per dag!! Där kan man snacka om att ha fullt upp!! ;-)


Sambons reaktion när jag berättade den här historian för honom var att han tyckte vi skulle åka och köpa ett Wii-spel.. Hrm!!


 


  

Av Sussi - 15 april 2010 07:15

  


Våran landsväg håller på att göras om till mötesfri väg, vilket är jättebra eftersom man knappt kan köra om på något ställe. Det är en riktig kringelkrokväg. Det brukar resultera i en del väldigt idiotiska omkörningar (288:an är tyvärr väldigt olycksdrabbad) så det är bra att dom äntligen tar tag i det! Undertiden dom gräver så har dom sänkt hastigheten från 90 till 70. Det är inte det skojigaste när man har bråttom på morgonen (konstigt nog så är man alltid sen på morgonen, hur tidigt man än går upp). Och det är nog lagen om all djävlighet att man dessutom ska hamna bakom den personen som prompt ska ligga i 60. Nu säger inte jag att man ska köra som en blådåre men man kan väl i alla fall köra den hastighetsbegränsning som står på skylten!!? *mutter* ;-)


Stilstudie på en överlycklig Doris! Hon kan alltid få en på glatt humör :-)


  


Jag kan lova att svansen gick! Tur att det inte var något i vägen för då hade hon rivit ner det. Dom är ju inte precis försiktiga ;-)


  


Sååååååå glad :-)

Vadan denna glädje då??

Jo.. matte kom hem från jobbet!!

Tänk så härligt det är att någon blir så här glad över att se en.. :-)


  


När jag väl kommer fram till grinden kommer det vanliga. Doris vänder sig om och trycker upp rumpan mot en. Hon älskar nämligen att bli klappad vid ljumskarna! Det här har förbryllat många besökare! ;-)

Det kanske inte är det skojigaste att få en rumpa upptryckt men hon är så söt så hon kommer ju förstås undan med det hihi  


Vi har fått njuta av så fint väder sista veckan. Idag skulle det också vara soligt men efter det varnar SMHI för en veckas blåst, regnande och snöande! April brukar ju vara en sån där månad då vad som helst kan hända vädermässigt men vi får hoppas på att det inte blir snö ändå! Jag (hrm..sambon) böt ju till sommardäck på min bil i helgen och mönstringen börjar bli lite väl nött, nya däck måste inhandlas!! Än så länge har jag varit för snål (det är ju svindyrt ju) men det känns som om man kanske måste börja ta tag i det där nu.

Det kanske är smart att göra det innan man blir arbetslös!!

Sen tror jag nog besiktningsgubbarna blir snällare om jag har bra däck ;-)






Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards