allt-om-inget

Alla inlägg under mars 2010

Av Sussi - 24 mars 2010 07:00


  


När jag går på promenad med Doris på mornarna så brukar det bara vara vi. Det brukar aldrig komma någon bil eller person.

Helt ensamma, så lugnt och skönt :-)

Tidningsbudet brukar redan ha levererat tidningarna men i morse måsta han ha försovit sig eller något. Han kom lite efter 4 och bråttom hade han. Hur han körde.. en riktig rallyHarry!!

Jag fick nästan hoppa av vägen helt för att vara på den säkra sidan! Att han såg oss var jag säker på men han ville inte stänga av helljusen förrän han var helt framme vid oss och det är ju en strålkastare han har. Det bländar rätt så bra! *morr* ;-)


Idag ska det bjudas på solsken

Det var ett tag sen vi fick njuta av solen nu. Synd att det inte är 20 grader varmare bara!! Tänk, aldrig är man nöjd! ;-)


  


Så här såg vårat lilla "utehus" ut för bara 1½ vecka sen! Det är knappt man såg det för all snö.


  


Det är rätt så stor skillnad i snömängd. Även om det är en hel del kvar så går det ändå åt rätt håll :-)


Igår träffade jag mamma på Ikea efter jobbet. Mamma hade bestämt sig för att köpa ett runt soffbord hon spanat in tidigare. Bordet fanns i tre färger. Men jag har precis konstaterat att min kära mamma är veligare än vad jag är!! Hon kunde inte bestämma sig mellan två av färgerna. Vad gör hon då? Jo.. hon vill att jag skulle bestämma åt henne!

Men sörru, den gubben gick inte! Hon ska inte få skylla på mig om det inte passar in när hon väl får hem det   

Jag hade också lite svårt att bestämma mig. Jag skulle äntligen köpa nya fat och djupa tallrikar (något som matchar till den här) så jag har något att äta min fil i. Elefantskålen i all ära men det kan vara bra att ha lite "vanliga" skålar också ;-) 

Eftersom jag inte kunde bestämma mig vilka jag skulle köpa i svart och vilka jag skulle köpa i vitt så blev det svart för hela slanten. Brist på fantasi kallas det hihi


 


Det såg rätt så okej ut ändå :-) 

Snart är det ju jag som ska ha middag för sju tjejer här hemma så då kommer dom nog till användning. Kanske inte riktigt alla delar..

Jag har nog inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra än!


Min nervositet håller i sig angående jobbet jag sökt.

I går ringde intervjuaren igen och frågade om lov att ringa mina referenser jag lämnat. Jag hade ingen aning att dom brukar fråga om att göra det. Jag har ju skrivit med dom i min ansökan, brukar dom inte bara ringa då?

Men det jag undrar.. vad betyder det här?

Hur många är det kvar nu och ringer dom i sånt fall allas referenser??

Han sa inte så mycket mer så nu sitter jag här och undrar. Fortfarande väldigt nervös!! Det är en långdragen historia det här..

Jag har ju nämnt det där med tålamodet va? Att jag inte har något hihi  



Av Sussi - 23 mars 2010 07:00

     


I morse fick man lätta rejält på gasen igen! Snön som föll och faller för tillfället gör det riktigt halt. Man fick ju några dagar med torra halkfria körbanor i alla fall. Det var riktigt skönt att få gasa på en stund igen ;-)

Det här snöfallet ska (enligt meterologerna) övergå i regn fram på dagen. Sen blir det väl förstås minusgrader i natt igen, så i morgonbitti får man nog snöra på sig skridskorna när man ska till jobbet!


Som jag nämde är det riktigt kyliga nätter nu så det blir till att elda en del på kvällar och mornar. Oftast går det rätt så bra att tända brasan med papper men vissa gånger är det som om veden är sur på en.

Hur och en man gör så vill det sig inte. Man får kämpa rejält för att få igång någon brasa.


  


Jag hittade dessa praktiska hjälpmedel på plantagen för en väldigt billig slant (tror det var 11 kr asken). Det var 16 st i varje ask och den var inte större än 10x15 cm så den tar inte speciellt stor plats att förvara heller. Dom brinner riktigt bra så nu är braständningen "a piece of cake" ;-)


Jag har en favoritblomma jag köpte förra året. En calamondin. Det är ett dekorationsapelsinträd, skulle man nog kunna säga..

Frukterna går inte att äta men den är riktigt fin. Den har alltid varit ganska stor och fluffig och har alltid haft massvis med frukter men för några månader sen så började den tappa massvis med blad. 


  


Jag har inte haft den mer än ett år så den kanske gör så på vintern? Det vore så tråkigt om den skulle dö nu. Jag har inga gröna fingrar alls så är det någon som vet om den kanske bara byter till sommarskruden?? ;-)
Den har ju varit så lättskött innan så man blir ju lite orolig!


Igår tog jag mig en skogspromenad i solskenet. Jag begav mig ut i skogen. Tyvärr så var det inte många som gått där innan mig sen den nya snön kommit så man fick pulsa fram i kramsnö!


  


Dessutom har man tydligen inte fattat att det är rätt så varmt ute i solen utan man klär på sig som om det vore -10 grader. Jag hade täckbyxor, tjock jacka, tumvantar och mössa! Tumvantarna hamnade i fickan efter en kort stund men man kunde ju inte ta av sig byxorna precis!! ;-)


  


Doris som är en klok vovve förstod att matte var varm och inte orkade med någon dragkamp så hon tog upp kampen mot skogen istället! 

Gissa vem som vann?? ;-)


  


Jag undrar jag om man kan se mer stolt ut :-)

En smart Doris gick efter matte i skogen för då fick hon ju stigen upptrampad!!


Av Sussi - 22 mars 2010 07:00

  


Vilken skillnad!! Idag skiner solen och det är en underbart fin dag :-)

Hade det inte kommit så mycket snö igår så hade nog mer vårkänslor infunnit sig men nu är dom totalt bortblåsta!! Det som utlovades i snömängd (ca 10 cm) och mer där till,  ramlade ner från himlen så sambon fick starta upp snöslungan och ta sig några vändor. Som tur var hann han med det mesta innan snöslungan gick sönder så nu får det inte komma nån mer snö! Då måste vi skotta för hand i sånt fall :-(

Men det är så skönt att det är måndag! (nej, jag har inte blivit galen hihi)

Jag behövde bara förflytta mig från sängen till soffan. Jag behöver inte åka iväg till jobbet utan kan bara sitta här och lata mig flera timmar innan det är dags att göra en ansträngning :-)

Det hade blivit ännu längre slappartid om jag inte somnat om när klockan ringde i morse. En hel timme senare än vanligt kom jag upp!

Synd att man inte kommer få ett jobb med samma arbetstider som man har idag (4 dagars veckor). Det hade ju varit underbart! Fast man får nog vara glad om man får ett jobb överhuvudtaget..


Efter lördagens slarvmiddag kände jag att jag hade en del att ta igen så igår kom husmor fram för en stund ;-)

Hon både bakade bröd och lagade en ordentlig middag!

Nu är ju visserligen inte brödbaket någon större ansträngning (jag har ju som sagt var en bakmaskin) men lusten måste ändå falla på ;-)


  


Jag bara önskar hon kunde komma fram lite oftare och hälsa på!

Det här hittades på i skåpen..


     


 


Jag använde Scans jägarfalu. Den är lite mer rökt i smaken..


  


Paprika, lök och champinjoner, mer fanns det inte. Dags att bege sig till affären snart alltså!! Också i med grädde, creme fraishe, kokosmjölk, soya och sambal oelek.


 


Jag stekte på falukorven lite..

Ja, ja.. jag vet, vissa blev lite brända men det finns ju annat att göra än att stå och passa vid spisen också. Som att kolla dom roliga kommentarerna jag fått i min blogg t ex ;-) 

Sen hällde jag bara på sörjan jag gjort och slängde in det i ugnen ca 20 min. Klart :-)


  


Det såg väldigt gott ut, det var krämigt och fint och doftade underbart men smakade lite för salt. Lär man sig bara bara krydda rätt så!! Jag får väl skylla på den där husmor ;-)

Så lite av en besvikelse blev det men i gick det ändå. Jag har ju i alla fall ansträngt mig ;-)    

  

Av Sussi - 21 mars 2010 12:30

    


Jaha, då var det vinter igen då :-(

Efter praktiskt taget konstant solsken i en vecka så började snön smälta bort rätt så bra men så tittar man ut idag.. Det snöar!! Och inte lite heller, det fullkomligt vräker ner! Meterologerna har varnat att det kan komma upp till 10 cm nysnö under dagen. Så typiskt, för det har väl tagit några dagar för den mängden att töa bort och nu fylls det på igen på en dag!

Nu känns våren längre bort än någonsin..


Jag berättade tidigare i veckan att jag köpt nya tallrikar.


  


Förr hade jag Ikeablåa tallrikar, fat och djupa tallrikar och dessa har jag ledsnat på. Det är ju bara ett krux. När jag kom hem glad i hågen efter att ha hittat ett sånt underbart fint fynd så rensade jag ur alla blåa tallrikar. Alltså flög faten och djupa tallrikarna med automatiskt! Inte har jag kommit iväg än och köpt nya, så när jag skulle hälla upp frukostfilen insåg jag att det var ett litet problem. Jag hade inga djupa tallrikar alls!

Men man tager väl vad man haver..


  


Elefantskålen gick ju alldeles utmärkt att äta ur också ;-)


Sambon var iväg med sina kompisar igårkväll på kombinerad Wii och pokerkväll. Även mat skulle dom äta ihop så det betöd alltså att han lämnade en lat sambo (det vill säga mig) ensam från 14 tiden. Vad tror ni, lagade den lata kvarlämnade sambon (ehhh jag igen!) iordning någonting att äta på kvällen tro?

Nja, det beror ju på vad man menar med att laga iordning?

Innebär det att man häller upp dessa underbart goda saker i skålarna så JA, då lagade jag något ;-)


  


Mätt blev jag på det här med så det fick bli lördagens middag!

Nu vet ju jag att mamma läser min blogg så antagligen kommer hon ta mig i örat nästa gång vi ses, men det var det värt! ;-)




  

Av Sussi - 20 mars 2010 18:30

Vilken hundägare man är!!

När jag gjorde inlägget för dagen i morse hade jag ingen tanke på det!!

Och ändå har man gått och tänkt på den här dagen hela veckan, men tänkt att jag inte behöver köpa någonting förrän på fredag innan jag åker hem från jobbet. Men när fredagen väl kommer, tror ni jag kom ihåg att köpa någonting då? Nepp, inte alls och NEJ!

Jag brukar alltid komma ihåg den här dagen medans sambon nästan alltid glömmer den så där fick man ingen vidare hjälp!

Så idag när larmet på min mobil började ringa vid 11 snåret och man läser DORIS 9 ÅR  ! Skäms jag jättemycket. Vi har alltså glömt bort Doris födelsedag!! inte för att hon märker någon skillnad men ändå!!

Som tur var hade vi grisöron hemma så efter frukosten fick hon ett sånt. Jag kan säga att hon blev överlycklig!! Först snodde hon med sig hela påsen in i vardagsrummet. Det är mattes älskling det hihi

Dessutom hittade jag ett mjukisdjur vi lagt undan som hon inte sett förr så det får väl bli dagens present!

Phu (torkar svetten ur pannan) , nu är dagen räddad ;-)


 


   


Problemet är ju bara att hon fyller 9 år (lilldodan börjar bli gammal) så leka orkar hon inte göra så länge, i alla fall inte inomhus men utomhus kan hon springa och hoppa hur länge som helst!! Om hon skulle få bestämma så vill hon helst ligga i sin bädd och leka! Sen fungerar ju mjukisdjur alldeles utmärkt som huvudkudde också ;-) 


  



Av Sussi - 20 mars 2010 10:15

Vad gott det var med buffé på Java. För 139 kr får man ta från 3 olika bufféer. Jag tog från den Mongoliska och den Kinesiska. Sushibuffén får vara för min del. Det är något jag aldrig lärt mig äta!

Dessutom slapp jag ta med mig någon plånbok ikväll så man får väl tacka sambon för en underbart god middag :-)

Efter restaurangbesöket åkte vi hem till en kompis och spelade ett gammalt hederligt parti Canasta. Vi körde killarna mot tjejerna! Tyvärr så vann killarna med 2-1. I en av omgångarna vann dom ganska stort så det fick vi ju förstås höra! Det fiinns ju dåliga förlorare och dåliga vinnare. vet inte vilket som är värst!! Som tur var så är man inte en dålig förlorare men visst sved det lite när dom hade sån tur!! ;-)

Doris trivdes där som fisken i vattnet. Hon blev serverad köttbullar av den snälle lägenhetsägarinnan. Gissa om hon försökte få köttbullarna lite fortare genom att visa alla sina konster på en gång. Nån av dom borde ju banne mig fungera hihi


 


Dessutom var kaninen betydligt tuffare idag. Dom luktade till och med på varann vid några tillfällen.


Jag missade Lets Dance igår eftersom jag var på andra roligheter men folket hade skött sitt jobb bra utan min hjälp ;-)

Läste mig till att Willy fick ta sitt pick och pack och åka hem. Även fast jag gillar den karln så var det dags nu.

Jag kan faktiskt vara så ärlig och säga att om Willy hade gått vidare till en final så hade dom tappat mig som tittare men nu måste jag ju bara kolla nästa lördag. Till sambons förtret.. För tittar jag så innebär det att även han måste titta!! ;-)

Jag måste ju ha nån att diskutera med ju hihi

Det tråkigaste är att båda mina favoriter är med så vem som ska vinna får jag nog bestämma mig för på fredag :-)


Idag är det en ren slappardag som gäller. Sambon ska iväg och spela poker senare ikväll så jag och Doris kommer bli helt själva. Det enda måstet jag har är att jag ska hämta och lämna honom. Som tur var så är det inte så långt. Han ska bara till grannbyn!

Det kanske är ikväll min ostbågspåse jag har sparat så länge åker upp?

Kanske samtidigt som jag tittar på någon film?

Banne mig, finns det inte lite smågodis kvar sen förra helgen??

Vi får se vad det blir, det enda jag vet så här långt är att solen skiner och det är jäkligt skönt att vara ledig :-)




  


Av Sussi - 19 mars 2010 07:00

    


Fredag.. mmm (smakar på ordet). Det smakar gotteligott gott :-)

Nu är den äntligen här. Som man har längtat!

Nu kommer det några dagar av totalt njutande. Vi har mycket att ta igen eftersom jag var dålig förra helgen. Det börjas med att sambon ska bjuda ut mig till min favoritrestaurang Java. Förra veckan vi skulle dit blev jag magsjuk samma dag!! Men nu ska jag äntligen få den Mongoliska buffén jag längtat sååå länge efter. Nu finns det inget som kan stoppa mig, nu ska jag bara dit!! Har jag dessutom tur så slipper jag köra, då åker nog både ett och två glas vin i också ;-)


Direkt efter jobbet igår så åkte jag med en kompis till hennes kompis på ett inredningsparty! Företaget (Perfect home) hade jag aldrig hört talas om förr men dom håller på att etablera sig på den Svenska marknaden. Dom sålde allt ifrån små ljushållare till stora ljuslyktor, vaser, tallrikar och andra inredningsdetaljer.

Dessutom hade dom slängt in lite spaprodukter också!

Men eftersom jag inte gillar inredningsdetaljer som ljushållare och ljus så köpte jag absolut ingenting!! Jag spar nog mina pengar till nåt annat vettigt istället!!

JOMENELLERHUR!!!

Var det nån som gick på den eller?? ;-)

Självklart shoppade jag!!

Ja, jag vet!! Jag skulle ha tackat nej till att gå med överhuvudtaget men den personen jag gick med träffar jag inte så jätteofta så man får ju passa på. Fast lite Ågren har jag trots allt. Inte för att jag inte har råd. Jag har turen att än så länge ha ett rätt så välbetalt jobb så det är inte där skon klämmer utan vart jag ska ställa allt! Nu får det bli en utrensning av ljusstakar. Det finns säkert nån i min närhet som vill ha. Ut med det gamla och in med det nya :-)

Den där strävan att ständigt hitta bättre och finare lösningar till hemmet finns ju alltid där! Men nu har jag lagt ett förbud på mig själv. Så nu ska ni slippa läsa om ljusstakar på ett bra tag. Efter det här inlägget vill säga hihi

Dessa två kommer hem till mig om ca 2 veckor :-)


 


En värmeljushållare för fem ljus. Spegelglaseffekten gör den så himla häftig.


  


Och dessa två svarta mosaikljushållare följer också med. Dom var på rea och kostade nästan ingenting!! ;-)


Eftersom vi styrde kosan dit nästan direkt efter jobbet så hann inte jag äta någon middag så då får man hålla till godo med det som bjöds. Så min middag bestod av ananaspaj med glass och chokladkakor. Det var nog den godaste middag jag ätit på länge :-)

Inte speciellt bra för magen och vikten men oj så gott det var!!


  


  


Av Sussi - 18 mars 2010 06:45


  


Nu när det börjar gå över på plusgraderssidan så börjar det bli riktigt halt ute på småvägarna här omkring. Den här vintern har varit väldigt bra ur halksynpunkt eftersom det varit snö hela tiden och dessutom minusgrader. I morse skulle jag sätta på mig broddarna vi har. Problemet är när man har en karl som använder samma och har flera storlekar större fötter så passar den inte så bra till slut. Men tapper som jag är så provade jag i alla fall vilket slutade med att jag fick gå och bära dom. Jag hann ta några få steg men sen så åkte dom av, så resten av promenaden fick bli ett stapplande äventyr! Bambi på hal is är en annan väldigt bra liknelse ;-)

Så det blir väl till att åka och köpa ett par alldeles egna broddar och förbjuda sambon att använda dom!!!


I går eftermiddag var jag på en andra intervju på jobbet jag sökte tidigare. Eller intervju och intervju!! Mer en ingående inblick i företaget, vad jobbet innebär och hur dataprogrammen ser ut och fungerade. Det känns inte som om jag fick fram så mycket den här gången men det var trevligt att träffa dom som man ska jobba ihop med i sånt fall :-)

Dom skulle träffa några till men om jag kom vidare en tredje gång skulle VD:n vara med. Så nu ska man gå och oroa sig ännu en gång! Jag som hade hoppats på att det här var den sista och sen skulle man få svar!!

Jag är såååå nervös nu  

Men som vanligt så måste jag ju bara göra bort mig.. Självklart!!!

När vi gick förbi ett rum efter att han mött upp mig frågade han om jag ville ha kaffe eller te. Han ställde sig och höll ut armen mot det här rummet medans jag sa nej tack. Jag min dummer trodde ju givetvis att jag skulle gå in i det rummet. Efter typ 2 sekunder insåg jag att jag var helt ensam. Intervjuvaren var fort på plats och påpekade lite fint att det inte alls var där vi skulle in  

Så då har man gjort det igen då.. SUCK!!


  


Är du vimsig? Tankspridd? Gör Du en massa tokiga saker?
Det kan bero på att Du är stressad. Läs och begrunda
- stämmer det här in på Dig?


Du är stressad när...


   ...Du längtar efter att den romantiska middagen skall ta slut, så att Du får duka av och diska undan.


 ...Allt Du skrivit i Din anteckningsbok de senaste veckorna har hamnat under fel månad.


 ...Du dyker upp i full gala utanför stans finaste teater - fel kväll.


 ...Du för femte gången samma vecka glömmer bilnycklarna - i bilen.


 ...Du glömt vilken kemtvätt Du lämnat in festklänningen på och måste ringa runt till kvarterets alla tvättar för att hitta den.


 ...Du behöver en lista över alla listor Du skrivit.


 ...Du öppnar ugnen och hittar söndagens ( ostekta ) kyckling där.


 ...Din katt börjar bli skallig av Ditt hårdhänta strykande.


 ...Du inför helgen på landet spänner säkerhetsbältet om hunden och lämnar ditt väldigt snopna barn ute på trottoaren.


 ...Du går på fest med bakdelen av kjolen instoppad i trosorna.


 ...Du får hjärtklappning när telefonen ringer och tänker: "Vad har jag missat"?

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards