allt-om-inget

Alla inlägg under december 2009

Av Sussi - 22 december 2009 07:14

  


Shit pommfritt så kallt det var när jag gick ut med Doris i morse (eller natt för den som tycker 4:20 är det). - 17 grader!! Jag hade på mig vanliga tjocka jackan, halsduk, vantar och långkalsonger men inte hjälpte det! Hela promenaden gicks huttrandes, skakandes och drömmandes om en sån där skidmask/rånarluva!! Jag var förvånad när jag kom hem igen att det inte hängde istappar från ansiktet ;-)

Nu sitter jag på jobbet och sakta men säkert börjar tina upp igen. När jag kom hit i morse så stod ett fönster öppet!! Gissa om det var kallt här inne?? Vem sjutton ställer upp ett fönster nu när det är massa minusgrader ute? Så varm kan nog ingen vara!


Sista tidiga morgonen innan den 10 dagars långa ledigheten (oj vad jag tjatar om det hihi). I morgon behöver jag bara boka hit bilar till på söndag så det betyder att jag kommer dyka upp på jobbet efter 10:30 någon gång och gå hem igen runt 14. En lagom arbetsdag :-)

Inget vanligt jobb kommer göras alls. Nästan hela anläggningen kommer vara lediga!



Hörde på radion i morse om politiker som hade träffas och haft möte om fattigdomen. En jättebra tanke men problemet är att deras transporter till och från mötet dom 5 dagarna det höll på kostade ca 3,5 miljoner kronor!! För visst vara dom ju tvungna att åka Limousine..

Det är så man skäms! Hur sjutton tänkte dom?

Pengarna för Limousineåkandet hade dom väl kunnat skänkt till röda korset istället och tagit bussen! Eller i alla fall en vanlig taxi. Det hade ju blivit betydligt billigare..



Av Sussi - 21 december 2009 19:51

Efter jobbet idag drog jag iväg till Thuns. Det slår mig varje gång jag åker dit att vägen lutar innåt! Det känns väldigt obehagligt när bilen dras mot mitten hela tiden.. Allra helst nu när det är halt och snöigt! Men både dit och hem tog jag mig utan att besöka diket en enda gång ;-)

Hittade dessa russin och mandelskålar (riktigt billigt) i märket design Carin Kry som jag bara blev så kär i!

Jag kommer inte använda dom endast som tillbehör till glöggen utan även som godisskål under julen. jag tjuvstartade redan nu med att fylla dom ;-)


  


Ni får ursäkta bildkvalién. Det var det bästa jag kunde få till. Det är riktigt svårt att fota vita skålar när det är mörkt!


Ni kanske minns byrån vi köpte för över en månad sen.

När sambon plockade upp den så upptäckte han att det var fel färg men satte ihop den i alla fall. Vi bestämde oss för att sälja den och sen köpa den färgen vi ville ha. Annonsen hade säkert varit ute en månad när nån äntligen ville ha den. Vi fick gå ner lite i pris och det kan man ju förstå för den blev ju begagnad så fort den blev ihopsatt :-(

Nu kan vi åka till Ikea och köpa byrån i vitt istället. Den här gången ska jag banne mig öppna och kolla vilken färg det är innan vi åker hem!


Jag höll på att få en chock när jag gick in i matrummet när jag kom hem!


      


Man går igenom här när man ska in i lillrummet där byrån stod. Han som köpte byrån hämtade den idag när jag var på jobbet!

Kolla bordet.. Ingen tvätt!

Kolla stolarna.. Inga kläder som hänger där!

Kolla golvet.. Inga vita tussar efter Doris!

Jag trodde först jag kommit till fel hem hihi

Nu vet sambon hur han kan få mig riktigt glad. Genom att städa ;-)




Av Sussi - 21 december 2009 07:16

  

  


Så var denna helgen slut med. Sista helgen innan jul! Det hade ju varit riktigt skönt att få ha sin lediga måndag idag men man kan inte få allt här i livet.. Nu tågar det på minsann och allt man har kvar att göra ska man göra kvällen innan eller på julaftonen! 

Innan dess kan man ta det lite lugnt :-)


Trött är jag idag. Igår gick coyote ugly på tv och dum som man är sitter man där och tittar fast man sett den flera gånger förr!! Jag har några fler såna "kanintemissafilmer". Notting Hill, Dirty Dancing och Pretty Woman. Varje gång dom går så tittar jag fast man nästan kan dom utantill vid det här laget ;-)

Är huvudet dumt får kroppen lida!!!


Snön den bara fortsätter falla. I morse var det såna där jättestora flingor när jag körde till jobbet. Sätter man på helljuset då så ser man absolut ingenting. Känslan man får är att man nästan blir hypnotiserad!

Som tur var så bryter snöfallet av med lite solsken senare idag och imorgon. Solglasögon på :-)

Natten till onsdag så är det dags igen. Ännu ett snöoväder ska dra in över Östra Svealand! Hoppas man kan ta sig till jobbet då bara.

Förhoppningsvis så överdriver meterologerna!!


  

Av Sussi - 20 december 2009 16:40

 


Nu ska jag iväg på storshopping på Kvantum till vänskapsjulaftonen vi ska ha här hos oss den 24:e. Det ska bli riktigt kul att fira med vänner!

Hoppas nu inte det är allt för mycket folk på Kvantum bara!

Fy för trängsel..

Vi möts nu och handlar tillsammans så delar vi på kostnaden!

Sen kommer vi göra så att alla gör nåt till Julbordet och tar med sig så inte jag kommer behöva stå och slava i köket hela dan själv.

Det är jag sååå tacksam för :-)

Där rann ännu lite stress av mig!

Inte många dagar kvar nu. Den här julaftonen ser jag fram emot riktigt mycket. Det är kul med nåt annorlunda ibland och det är säkert bara  once in a lifetime det här kommer hända att vi vänner kan fira ihop. Normalt har man släkten den dan..


Av Sussi - 20 december 2009 08:29

  


Jösses vad det snöar! Vi som väntade på vintern tidigare fick den med råge. Nu är det väl bara en tidsfråga innan man ledsnar men än är det riktigt mysigt :-)

Nu finns det många jullediga barn runt om i landet som är överlyckliga. För jag tror nog att praktiskt taget hela Sverige är täckt i snö.. eller?

När jag var liten spenderades den mesta tiden ute och man kom bara in när man var helt stelfrusen och knappt kunde röra sig. Vilken skillnad det är nu. Många barn sitter inne idag och spelar dataspel eller tvspel.. 

Nåt sånt fanns inte när jag var liten. Vi fick glatt vara ute istället!

Visst kom väl tv-spelet när jag var tonåring men jag fastnade aldrig

riktigt för sånt. Jag blev/blir bara uppstressad av att springa och leta dessa svampar hihi


Tyvärr så måste jag jobba i morgon (på min lediga dag) så jag var tvungen att komma upp tidigt ur sängen för att ha nån sorts chans att bli trött i hyfsad tid i kväll!

Eftersom jag inte gick och la mig förrän straxt före 4 i natt (agerade fylletaxi med taxa Maxhamburgare) så insåg jag att gå upp kl 6 som jag brukar dan innan arbetsdag inte är lönt. Man måste ju funka som människa under dagen också! Så jag smet inte upp ur sängen förän kvart i åtta i morse. Även om jag inte sovit allt för många timmar så kändes det som

en sovmorgon :-)


Jag tog några bilder på tomten utanför. Så här ser det ut utanför våra fönster tidig morgontimme..


(klicka på bilderna för att se dom större)


        


         


Staketet vi har runt tomten har nästan försvunnit under snön!

Och den bara fortsätter falla och skulle göra det hela dan så jag bunkrar upp mig i soffan med en bra film. Undrar vad mer jag kan göra!!??

För visst tar dom väl en väldans plats!! Man måste ju göra nåt för att få lite mer plats på bordet!

Flytta på dom?? Nu förstår jag inte vad du menar.. hihi


  


Dessutom är det fjärde advent idag!

Nu är det bara 4 dagar kvar till julafon och ännu mer paketöppnande, julmat och roligt sällskap!

Snart sitter vi här massa kilo tyngre och undrar vart sjutton julen tog vägen ;-)


     



Av Sussi - 19 december 2009 20:30

Nu är första julen avklarad. Nu är det bara 4 julfiranden kvar.. pust!!

Jag antar att man kommer vara rejält less på julmat efter det sista..

Vi var en kvart sena ungefär. Den akademiska kvarten ni vet ;-)

Eller fint folk kommer alltid sent!

Vilken som bara det ursäktar att vi var sena hihi


  


Det är tanken som räknas va?? Här försökte man sig på nåt tjusigt men det blev pannkaka av alltihopa! Men godiset i är ändå hemmagjort så mamma blev glad ändå :-)


 


Även Doris fick en julklapp! En tjurmuskel.

Sen hade hon att göra ett tag :-)

Hon älskar att åka till mommo och moffa! Moffa skämmer bort henne med massvis med gottit. Hennes mage mår inte alltid så bra när man åker därifrån men det är alltid en nöjd och glad hund vi har med oss hem ändå..


  


Finbesök! Två gulliga rådjur..

Småkillarna som var med tyckte det var jättekul när dom stod och åt under fågelbordet. Här har rådjuren precis upptäckt att dom är utstirrade. I nästa sekund var dom borta!!


  


Så här fint brukar det vara innan paketöppningen.

Man lägger ner mycket tid på att slå in paketen så det ska se tjusigt ut!


     


Och så här ser golvet ut efter julklappsöppningen! Tänk så mycket energi man lägger ner.

Man kunde nästan lika gärna ha slagit in i tidningspapper hihi

Barnen kunde inte öppna dom fort nog. Och när dom hade öppnat ett klart så frågade dom ivrigt.. finns det nåt mer?? Finns det nåt mer??

Ända tills nån svarade. Jag minns fortfarande hur det kändes att vara så ivrig över paketöppnandet även om man lugnat ner sig nu.

Fast nyfiken är man allt. Den känslan försvinner nog aldrig ;-) 


  


Nämen hoppsan!! Ännu mera choklad hihi

Även påslakan, årskalender (med bild på syrrans barn), pengar och en liten likörtomte fick följa med hem :-)


  


En väldigt trött hund ser ut så här! En gammal dam orkar inte så mycket på en full mage. Hon tvärslocknade hihi


Efter julfirandet skjutsade jag ner sambon på stan för en julfest med sitt jobb. Så nu sitter fylletaxichauffören här och väntar på samtalet när han ska hem! Men det blir nog inte än på några timmar.. Om inte några för många har åkt ner på lite för kort tid förstås hihi


Av Sussi - 19 december 2009 10:46

  


Ja, eller god förmiddag för den som tycker det passar lite bättre hihi

Nu är det full fart. Vi ska fira förjulafton hos mina föräldrar idag! Dom sticker till Teneriffa på söndag och är borta över julen så det blir julbord, paketutdelning och hela fadderullan :-)

Som vanligt är man inte förberedd alls. Jag har 5 paket kvar att slå in. Vi ska vara där kl 1 så det är bara och sätta fart! Frukosten är inte ens intagen och ingen av oss är i ordninggjorda.. Usch så söliga vi är!

Till råga på allt elende så har jag fått ett rejält fult munsår på läppen!! Jag som aldrig brukar ha munsår. Antagligen är man för stressad!!

Men inte ska det få dra ner en julfirare inte ;-)

Full rulle kanelbulle..


  


Av Sussi - 18 december 2009 19:01

  


Nu röker inte jag men allt det andra sysslar jag med ;-)

Jag är en stolt "Slutarökare".. Snart har jag varit rökfri i 3½ år :-)

Jag kan ärligt säga att jag aldrig kommer börja igen!!

Men dricka gör jag. Inte för mycket utan lagom!

Jag tycker det är mysigt att ta 2 glas vin på fredagskvällen. Jag kan lika gärna ha kul utan alkohol men dom 2 glasen betyder.. nu börjar helgen, nu är det fredagsmys :-)

Att sen äta nåt gott höjer också stämningen. Så ikväll blir det Hasselbackspotatis, Fläskfile, beasås och sallad!

Stämmningen höjs ännu mer. Jag har precis doppat klart mina marsipankulor! Så nu ska bara chokladen stelna så kan jag vräka i mig såna med! Men nu får det nog vara nog med godis hihi

Det här är ännu ett superenkelt recept precis i min smak. Nästan inga ingredienser alls ;-)


  

1 paket Mjuk nougat (Odense Nougat)
Mandelmassa
200g Mörk choklad


Dela nougaten i små fyrkantiga bitar (1,5 * 1,5 cm) och rulla dem till kulor. Dela mandelmassan i bitar och kavla ut dessa så att det är möjligt att "slå in nougatbitarna i ett paket". Smält den mörka chokladen.  Doppa därefter bullarna i chokladen och låt stelna på en bricka klädd med bakplåtspapper. Förvaras svalt.


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards