allt-om-inget

Alla inlägg under december 2009

Av Sussi - 27 december 2009 19:15

Dagen spenderades hemma i soffan för min del. Till stan får jag bege mig i morgon istället. Thuns som jag vill åka tillbaka till för att köpa några ljus (stora genomskinliga teljus som brann 9 timmar) jag tyckte var så bra  hade stängt så då kändes det meningslöst att åka en gång extra!

Doris har fått lekt inne mestandels för det är ju så förbenat kallt ute..

Stoppar man i lite godis i aktiveringsbollen kan hon hålla på hur länge som helst :-)


         


Granen var illa ute vid ett flertal gånger för på nåt konstigt sätt så verkar bollen dra sig dit hela tiden *hrm*! 

Tur att man bara har plastgran och plastkulor. För inte tänker Doris på att ta det lugnt när hon far efter bollen som en kattunge..


  


Nu börjar aromen av tropiska frukter sprida sig i vardagsrummet..

Nämen är det inte lite vin som åkt fram så här på senkvällen.. en söndag tänker nog ni nu!!? ;-)


  

(sambons julklapp)


Nu är det ju så att det fortfarande är lördag för oss, hela veckan lååååång 

Sambon har snickrat dörr idag så han är värd ett litet glas och jag har..

nu ska vi se här, jag har ju.. hmm  !

Jo tamejtusan så har jag ju tänt en brasa i öppna spisen och hållt i dammsugaren när han sågade i dörrkarmen så då är ju jag också värd ett glas ;-)

Sen har jag ju faktiskt gjort mat också! En egenkomponerad Paj a la "grejer som fanns i skåpen". Den här gången blev det på köttfärs, rödlök, kantareller och ost. Mer än så behövs inte för att göra en paj :-)


  


Nu blir det film. Borta bäst, hemma värst med Reese witherspoon och Vince Vaughn. Vi tänkte fira av den här julen med en julkomedi..


  

Av Sussi - 27 december 2009 15:15

  


Jepp, då var det officiellt.. Mitt minne är helt borta!!

För över en månad sen så kom två små räkningar som både sambon och jag har lyckats gömma! På nåt sätt har det hamnat mellan massa annat skräp som bara har legat och skrotat. Så idag plockades dom fram och då inser jag att dom skulle ha varit betalda för ca 1 månad sen 

Konstigt att inte det har kommit några påminnelser?

Nu är dom betalda i alla fall så förhoppningsvis är ordningen återställd..


Är det nån som vet vart man kan köpa en snygg räkningshållare med två fack som man kan sätta upp på väggen? Gärna i smidesjärn eller trä! För en sån skulle nog verkligen vi behöva hihi

Av Sussi - 27 december 2009 10:22

Nu får väl ändå temperaturen bestämma sig! Den åker berg och dalbana!!

I går var det runt nollan och snö och regn om vartannat och idag är det

- 12. Nu skiner visserligen solen och det är jättevackert men ack så kallt..

Nu måste jag bestämma mig för om det är tillräckligt viktigt att klä på mig alla dessa kilo med kläder för att sätta mig i bilen, köra på dessa underkylda hala vägar in till stan eller om jag ska ta ännu en dag i soffan! Hmm, hemma eller stan, hemma eller stan??

Gaah, jag kan inte bestämma mig!

Huvudet kanske är lite klarare efter en frukost ;-)


  

Av Sussi - 26 december 2009 21:15

Dagens middag!


  


Efter ännu en dag med julmat så är man såååå less nu!

Tyvärr så lagar sig ju inte maten själv, vilket vore väldigt praktiskt!

Är man lat så får man äta det som finns..

Pajen var i alla fall lika god idag som i går och julmusten slinker fortfarande ner utan nåt större problem!


  


Allt det här drog tomten upp ur säcken i år! Jag är så nöjd med allt fint jag fått! Dessutom fick vi den här fina fårskinnet. Det hamnade i soffan istället för på golvet. Vi har ett sen tidigare och den har blivit förstörd efter allt dammsugande. Doris hår gräver sig på nåt konstigt sätt in och vägrar släppa så man får gnugga som en tok!


  


Men nu är det dags att lämna julen bakom sig och rikta in sig på nyår istället. Då blir det ännu en tillställning hemma hos oss med ny planering och betydligt mer folk så det måste börjas i tid :-)

Som vanligt är jobbet innan lite trist men allt brukar vara värt det när man väl sitter där och umgås med alla underbara vänner.


Av Sussi - 26 december 2009 13:46

Oj, Vilken helg det har varit!

Tänk att man kan hinna med så mycket på så kort tid!

Idag blir det bara att lata sig och ta igen krafterna!!


    


Det första Julbordet är redan intaget hos mina föräldrar förra helgen så här kommer Julbord nr 2 hos oss på julafton.

Vilken hit det var att fira med vänner! Det var länge sen jag hade så skoj på julaftonen som jag hade nu. Det blev lite brädspel på kvällskvisten och precis lagom mängd alkohol. Supermysigt :-)

Jag skulle väldigt gärna vilja göra om det nån gång men antagligen kommer det inte infalla sig så igen.



  


Julbord nr 3 på juldagen


  


Och här kommer Julbord nr 4. Inte behöver man han nån julgran inte. Det går precis lika bra med ett litet bord hihi


  


Fast tomten var lite väl slö..

Men hon lyckades dela ut några julklappar innan hon slocknade..


       


Som tur var fick den slöa tomten hjälp av en betydligt mer fartfylld tomte som klarade av att dela ut resten av paketen med en väldans fart!


    


Även en bortskämd vovve fick massa paket. Fast för henne var det nästan roligare med pappret än med det som låg i. Om det inte var hundgodis i förstås ;-)


  


Titta vilket finbesök vi fick på Juldagen!!

För alla er som trodde Michael Jackson var död! Titta igen, här är han livs levande och bättre dansande än nånsin!!


Och vad har hänt med våran chokladhög tro????


  


Det kommer ta ett tag att äta upp allt det här men fasiken vad jag ska njuta undertiden :-)

Utöver choklad har vi även fått massvis med andra fina julklappar! Tomten har varit väldigt givmild i år!

Men framför allt har det varit superkul att träffa alla människor man inte träffar så ofta!


Juldagen avslutade jag med att gå ut på krogen! Det var en tradition man hade förr men den har mer och mer avtagit ju mer åren gått. Men i år återupplevde vi den och vi hade jätteskoj, fast som vanligt är man lite tröttare än vanligt dan efter (det vill säga idag hihi).

Så nu ska jag återgå till horisontellt läge i soffan och bara va..










Av Sussi - 23 december 2009 18:45


Nu kan jag äntligen sätta mig i soffan och ta det lugnt en stund!

Alla julklappar är inslagna, huset är rent och fint, nya snöbollar är fixade, dom röda juleljusen är tända och vinet är upphällt! Nu är det bara till att börja fira in den lååånga julledigheten :-)

Det blir till att spela bingolotto! Uppesittarkvällen kollar jag på varje år fast jag aldrig spelar annars! Men det är nåt speciellt med programmet dan före dopparedan! Så nu är det bara att hålla tummarna på att man får sig en extra julklapp :-)

Dessutom håller jag tummarna för att min sambo inte ska somna, som han brukar göra när han har jobbat för ikväll blir det mys på hög nivå!


  


För första gången nånsin ska det firas jul hemma hos oss så det kommer vara fullt ös medvetslös från morgon till kväll!

Då ska jag äntligen få smaka clementinglöggen jag köpte för över en månad sen! Jag har ju en dum regel att aldrig dricka glögg före julafton!

Jag brukar inte äta pepparkakor före Lucia heller!

Eller äta risgrynsgröt till frukost nån annan dag än julafton!

Jag vet.. jättefånigt hihi

Undrar vart jag har fått dessa konstiga idéer ifrån??


Juldagen kommer firas på två olika ställen i Västerås med sambons släkt. Här ska det faras och flängas!

Efter så många julbord som vi ska äta under julhelgen, antar jag att man kommer vara rejält less på julmat sen!


  

(Julens sanning nr 1)


Nu tar jag lite bloggledigt i några dagar. Det blir lite för stressigt för att hinna med allt annat så bloggen får vila ett tag!


Slutligen vill jag bara önska en..


     












Av Sussi - 23 december 2009 09:26

Imorse blev jag väckt av ett sms! Eftersom jag börjar mycket senare så skulle sambon ta Doris till Hunddagis. För att lämna henne så måste man ha nyckel till grinden och nyckel in till hunddagis eftersom vi lämnar henne innan dom öppnar!

Igår stod sambon och fibblade med mina nycklar och frågade mig.. är det dom här? Jag såg inte riktigt men antog att han visste vilka nycklar det var eftersom han har lämnat henne förr (ganska många gånger)! Så jag sa ja.

Dumt.. mycket dumt!!

När han kom dit i morse så hade han givetvis fel nycklar med sig så han fick ta med sig Doris till sitt jobb ute på Arlanda, massa mil därifrån och sen åkta tillbaka till Uppsala och lämna henne när det lugnat ner sig på hans jobb och hunddagiset har öppnat!

Det var när han åkte tillbaka med henne som sms:et kom till mig (8:15)! Jag antar att bli väckt ingår i hans plan att hämnas på mig för att jag inte tittade så noga vilka nycklar han höll upp hihi

Så det kan gå. Men som vanligt så brukar det ordna sig ändå ;-)


  


Dom hade utlovat massa snö i natt men det hade knappt kommit nån alls! Inte gör det mig nåt för dom ca 30 cm snö vi har duger alldeles utmärkt till en vit jul så det behöver inte alls ramla ner nån mer..

Nu sitter jag här i startgroparna för att åka till jobbet! Tänk om alla dagar var så här.. att man bara behöver jobba ca 3 timmar!!

Fast man vill ju så klart ha lön för 8 ;-)


Av Sussi - 22 december 2009 19:30

Japp, julstressen är i full gång! Att ta beslutet att åka till Kvantum och handla var inte det allra smartaste av mig! Fy sjutton vad med folk! Det var tydligen inte bara jag som kom på den briljanta idén att handla lite innan jul. Och alla gick hur långsamt som helst. Så irriterande!!

Men jag klarade mig från att bli påkörd på hälsenorna i alla fall ;-)


 


Självklart så var jag ju tvungen att pigga upp mig lite efter all stress i matbutiken så jag tog mig en sväng in på H&M. Jag skulle bara titta om jag såg nåt jag kunde ha på mig på nyår!

På reastället hängde det här vita stickade långlinnet och ropade på mig!! Det var ett väldans liv så jag var ju bara tvungen att köpa det ;-) 


  


Jag hade tänkt mig svarta leggings och en svart cardigan till den. I mitt huvud ser det jättefint ut men frågan om det kommer bli lika fint när man väl provar!! Antagligen inte..

Linnet var riktigt snyggt i alla fall :-)


  


Jag måste ha varit jättesnäll i år eller så är det nån som vill se mig väldigt tjock hihi

En chaufför kom och lämnade den här som kombinerat tack för all hjälp och julklapp! Nu är snart vardagsrumsbordet täckt med choklad.

Ljuvliga tanke :-)







Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards